Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας
aiff

    Αρχείο : 13o AIFF 2007

  • Αφιέρωμα: Max Ophüls

    Συνάντηση Κλασσικού και Μπαρόκ

    Το πραγματικό του όνομα: Max Oppenheimer. Γεννήθηκε τον Μάιο του 1902 στο Σααρμπούρκεν της Γερμανίας από εβραίους γονείς, με παράδοση στην βιοτεχνία. Πηγαίνοντας κόντρα στην προδιαγεγραμμένη καριέρα, ξεκίνησε το 1919 αρχικά ως δημοσιογράφος, στην συνέχεια ως ηθοποιός θεάτρου, για να καταλήξει σκηνοθέτης αλλά πάντα με το ψευδώνυμο Οφίλς, για να μην ντροπιάσει τον αυστηρό πατέρα του σε περίπτωση αποτυχίας. Το 1929, τον κέρδισε ο κινηματογράφος την πιο κατάλληλη στιγμή για ένα δημιουργό, την στιγμή της εμφάνισης του ομιλούντος. Εξαιτίας της εβραϊκής καταγωγής του, η ναζιστική Γερμανία δεν αποτελούσε την πιο φιλόξενη μητέρα και έτσι το 1933 αναγκάστηκε μεταναστεύσει στη γειτονική Γαλλία. Σύντομα, ο πόλεμος έφτασε και εκεί, και το 1940 εγκατέλειψε την Ευρώπη για να ακολουθήσει το παράδειγμα πολλών συναδέλφων του, το δρόμο προς το Χόλιγουντ. Εκεί, εξαιτίας της διαφορετικότητας του συστήματος παραγωγής, έμεινε άνεργος για έξι χρόνια, μέχρι που γνώρισε τον Χάουαρντ Χιούζ μέσω του Πρέστον Στάρτζες. Το 1950 επέστρεψε στην Γαλλία όπου και γύρισε τέσσερα δείγματα σπάνιας σκηνοθετικής μαεστρίας.

    Τεχνικά οι ταινίες του χαρακτηρίζονται από εξαιρετικής λεπτομέρειας σκηνοθεσία και περίπλοκα δραματοποιημένες λήψεις. Αποδεκτός ως ένας από τους κορυφαίους σκηνοθέτες του τράβελινγκ, εστίαζε στην ροή με αριστοτεχνικά καδραρίσματα και φωτισμούς. Το αποτέλεσμα; η αδιαχώριστη συγχώνευση περιεχομένου και τεχνοτροπίας με την πιο άρτια δημιουργία μιας έντονα προσωπικής και βαθιά συναισθηματικής εμπλοκής για τον θεατή, που μεταφέρει σε ένα ατέρμονο κόσμο όπου η εμπειρία, το συναίσθημα και η λογική εξαναγκαστικά παρουσιάζονται με μια εντελώς ασυμβίβαστη αίσθηση ειρωνείας και συμβολισμού. Στα 25 χρόνια κινηματογραφικής καριέρας, ολοκλήρωσε 22 ταινίες και τουλάχιστον το ένα τρίτο από αυτές σήμερα θεωρούνται αριστουργήματα. Αυτά θα σας παρουσιάσουμε.

    Νίνα Βελιγράδη



  • Αγαπημένη - Liebelei (1933)

    Η ταινία αποτέλεσε την τελευταία ολοκληρωμένη δουλειά του σκηνοθέτη στη Γερμανία πριν ο αυξανόμενος αντισημιτισμός τον αναγκάσει να μεταναστεύσει στην Γαλλία. Πρόκειται για μια λυρική ιστορία αγάπης, ...

  • Το Γράμμα μιας Άγνωστης - Letter from an Unknown Woman (1948)

    "Όταν θα διαβάζεις αυτό το γράμμα θα είμαι πια νεκρή", με αυτή την συγκλονιστική φράση ξεκινάει το ταξίδι στο χρόνο, στον ψυχισμό μιας γυναίκας και στην ανικανοποίητη δίψα για αγάπη. Η «άγνωστη» του ...

  • Μια Λάθος Στιγμή - The Reckless Moment (1949)

    Ο Οφίλς καταπιάνεται με ένα σύγχρονο θέμα εκμισθώνοντας όλη την στιλιστική του ελευθερία και έμπνευση, για να δημιουργήσει την καλύτερη σύζευξη φιλμ νουάρ και μελοδράματος στην ιστορία του κινηματογράφου ...

  • Παγιδευμένη - Caught (1949)

    "Careful what you wish for" λένε οι Αμερικάνοι και ο Οφίλς το έκανε ταινία. Ένα φιλόδοξο μοντέλο, φτάνει στο απόγειο της επαγγελματικής της καριέρας με τον γάμο της με ένα εκατομμυριούχο, για να ...

  • Το Γαϊτανάκι του Έρωτα - La Ronde (1950)

    Βασισμένο σε θεατρικό του Άρθουρ Σνίτσλερ, η ταινία αποτελεί ένα από τα ελάχιστα αμιγώς avant garde αριστουργήματα και ταυτόχρονα ένα μάθημα οπτικής απόδοσης λογοτεχνικού έργου. Το La Ronde προσπαθεί ...

  • Ηδονή - Le plaisir (1952)

    Σπονδυλωτή ταινία, διασκευασμένη από τρεις μικρές ιστορίες του Γκι Ντε Μοπασάντ. Στο πρώτο μέρος, ένας άνδρας με εμφανή προσκόλληση στη νιότη του μεταμφιέζει τα χρόνια του πίσω από μια μάσκα. Στο ...

  • Άγνωστη Κυρία - Madame De (1953)

    «Τα σκουλαρίκια της Μαντάμ Ντε...», αποτελούν θρίαμβο του μελοδράματος. Η φόρμα του, αψεγάδιαστη, καταφέρνει να απογειώσει ένα συνηθισμένο ερωτικό τρίγωνο σε ένα λαμπρό και ταυτόχρονα οδυνηρό έργο ...

  • Λόλα Μοντές - Lola Montes (1955)

    "Κυρίες και Κύριοι, σας παρουσιάζουμε την Λόλα Μοντές, την πιο σκανδαλώδη γυναίκα στον κόσμο!" Αυτή η φράση ακούγεται κάθε βράδυ στο τσίρκο όταν παρουσιάζεται η Λόλα, για να κλέψει την παράσταση, ...