Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας
aiff

Λουί Μαλ: Les Fleurs du Malle

Louis Malle 3

Αν και σε μεγάλο βαθμό παραμένει, σχεδόν μέχρι σήμερα, στη σκιά πιο διάσημων συμπατριωτών του σκηνοθετών, όπως ο Γκοντάρ, ο Τριφό, ο Ρενέ, ο Ρομέρ και ο Σαμπρόλ, ίσως επειδή προτίμησε να εργαστεί παράλληλα, αλλά στο περιθώριο της Νουβέλ Βαγκ, ο Λουί Μαλ αποτελεί ένα τεράστιο κεφάλαιο για το γαλλικό -και όχι μόνο- σινεμά, καταφέρνοντας να χτίσει ένα έργο με συνέπεια, συναισθηματικό αντίκτυπο και ουσιαστική γνώση της ανθρώπινης συμπεριφοράς που ελάχιστοι από τους παραπάνω συναδέλφους του θα μπορούσαν να ανταγωνιστούν.

Γόνος ευκατάστατης οικογένειας, ο Μαλ θα ξεκινούσε την πορεία του στο σινεμά ως βοηθός του Ρομπέρ Μπρεσόν και συν-σκηνοθέτης του Ζακ-Ιβ Κουστό στο πρωτοποριακό, βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα υποβρύχιο ντοκιμαντέρ, «Ο Κόσμος της Σιωπής», για να παραδώσει στη συνέχεια μια σειρά από αταξινόμητα αριστουργήματα, συχνά εμπνευσμένος από προσωπικά βιώματα. Στη διάρκεια της μακρόχρονης καριέρας του, που θα διαρκέσει από το 1956 μέχρι τον πρόωρο θάνατό του, το 1995, σε ηλικία 63 ετών, θα αποφύγει συνειδητά να τυποποιηθεί και θα καταπιαστεί με καθετί που ένιωθε κοντά του: παθιασμένα love story και ιστορίες ενηλικίωσης, δράματα, φιλμ νουάρ και κωμωδίες, δουλεύοντας με τον ίδιο ασυμβίβαστο τρόπο τόσο στην πατρίδα του όσο και στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, στη μυθοπλασία όσο και στο ντοκιμαντέρ.

Αν υπάρχει, ωστόσο, ένα κοινό νήμα που ενώνει και διατρέχει το σύνολο σχεδόν της φιλμογραφίας του, αυτό είναι η βαθιά κατανόηση και η υπαρξιακή ανησυχία με την οποία αντιμετωπίζει τους χαρακτήρες του. Από τους ατίθασους και απρόβλεπτους έφηβους στο «Φύσημα στην Καρδιά» και στο «Αντίο Παιδιά» μέχρι τον νεαρό καταδότη του «Επώνυμο: Λακόμπ - Oνομα: Λισιέν», και από τους παράνομους εραστές του «Ασανσέρ για Δολοφόνους», των «Εραστών» και του «Μοιραίου Πάθους» μέχρι το αταίριαστο ζευγάρι του «Ατλάντικ Σίτι» και τον αυτοκαταστροφικό συγγραφέα της «Φλόγας Που Τρεμοσβήνει», ο Μαλ δεν υπήρξε ποτέ επικριτικός απέναντι στους ήρωές του, ακόμα και για τις πιο αντιφατικές ή αμφιλεγόμενες συμπεριφορές και τα πιο ακραία πάθη τους. Γι’ αυτό και κατόρθωσε να αγγίξει ακόμα και θέματα προκλητικά ή ταμπού για τον καιρό του, όπως η γυναικεία σεξουαλικότητα, η αιμομιξία, η αυτοκτονία και η συνεργασία μερίδας Γάλλων πολιτών με τους Ναζί κατακτητές, με ειλικρίνεια, διακριτικότητα και χωρίς σκανδαλοθηρικές διαθέσεις, έστω κι αν ενίοτε οι ταινίες του προκάλεσαν τα συντηρητικά ήθη της εποχής.

Ιδωμένο συνολικά, σε αυτό το αφιέρωμα, το έργο του Λουί Μαλ αποκαλύπτει πάνω απ’ όλα το εύρος, τη δεξιοτεχνία και την αξιοζήλευτη ευαισθησία ενός ανεξάντλητου ταλέντου που δεν δέχτηκε ποτέ να μπει σε προκαθορισμένα καλούπια, αλλά προτιμούσε να ανοίγεται σε απάτητα κάθε φορά μονοπάτια, εξερευνώντας κάθε πιθανή πτυχή της απρόβλεπτης ανθρώπινης φύσης. Θανάσης Πατσαβός

Φιλμογραφία (επιλεγμένη)
1990 Milou en Mai
1988 Au Revoir les Enfants
1981 My Dinner with Andre
1980 Atlantic City
1974 Lacombe, Lucien
1971 Le Souffle au Coeur
1963 Le Feu Follet
1958 Les Amants
1958 Ascenseur pour l' echafaud



    Hμερομηνία δημοσίευσης: 2016-09-12 10:23:58



    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

    Ασανσέρ για Δολοφόνους / Ascenseur pour l' echafaud

    Ασανσέρ για Δολοφόνους / Ascenseur pour l' echafaud

    Ενα ζευγάρι παράνομων εραστών. Ενα φαινομενικά τέλειο έγκλημα. Μια απεγνωσμένη νύχτα στο Παρίσι. Αποπνικτικό σασπένς, μοιραίος ρομαντισμός, η αριστοκρατική ομορφιά της Ζαν Μορό και το θρυλικό τζαζ σάουντρακ του Μάιλς Ντέιβις συνθέτουν το κλειστοφοβικό ντεμπούτο του Μαλ, ένα εμβληματικό φιλμ νουάρ που ανανέωσε τους κανόνες του είδους και σημάδεψε για πάντα το γαλλικό σινεμά.

    Oι Εραστές / Les Amants

    Oι Εραστές / Les Amants

    Νεαρή σύζυγος ξεγελά την ανία της οικογενειακής ζωής στην επαρχία με εκδρομές στο Παρίσι και ένα ειδύλλιο με περιζήτητο εργένη, μέχρι που η γνωριμία της με νεαρό αρχαιολόγο θα ανατρέψει τη ζωή της μέσα σε μία νύχτα. Η ταινία που σόκαρε τα συντηρητικά ήθη της εποχής της με την απελευθερωμένη απεικόνιση της γυναικείας σεξουαλικότητας, καθιερώνοντας τον Λουί Μαλ ως ποιητή του απαγορευμένου αισθησιασμού και τη Ζαν Μορό ως διαχρονικό σύμβολο του σεξ, είναι ένα εξαίσια κινηματογραφημένο ενήλικο παραμύθι για τον έρωτα ως ακατανίκητη κινητήριο δύναμη, ικανή να αντισταθεί σε κάθε κοινωνική σύμβαση. Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Βενετίας.

    H φλόγα Που Τρεμοσβήνει / Le Feu Follet

    H φλόγα Που Τρεμοσβήνει / Le Feu Follet

    Ενας αλκοολικός, αυτοκαταστροφικός συγγραφέας περιπλανιέται για ένα 24ωρο στο Παρίσι, επιδιώκοντας να επανασυνδεθεί με παλιούς έρωτες, φίλους και γνωστούς, και αναζητώντας απεγνωσμένα έναν λόγο για να κρατηθεί στη ζωή. Το πρώτο από τα πολλά αριστουργήματα που θα ακολουθούσαν στην καριέρα του Λουί Μαλ είναι μια αβάσταχτα μελαγχολική αλλά γοητευτική μπαλάντα για όλους όσοι νιώθουν πως δεν ανήκουν πουθενά. Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Βενετίας.

    Το Φύσημα στην Καρδιά / Le Souffle au Coeur

    Το Φύσημα στην Καρδιά / Le Souffle au Coeur

    Ο 14χρονος Λοράν μεγαλώνει στη Γαλλία των '50s, με την αποπνικτική τρυφερότητα της Ιταλίδας μητέρας του, την αδιαφορία του πατέρα του και τα πειράγματα των μεγαλύτερων αδελφών του, πασχίζοντας να ανακαλύψει τον κόσμο, να χάσει την παρθενιά του και να κάνει την επανάστασή του. Ο Λουί Μαλ ανασυνθέτει την περιπέτεια που λέγεται εφηβεία με σπάνια τρυφερότητα, αφοπλιστικό χιούμορ και απενοχοποιημένη διάθεση απέναντι στα ταμπού, παραδίδοντας μια από τις ωραιότερες ιστορίες ενηλικίωσης που διηγήθηκε ποτέ το σινεμά και η οποία προκάλεσε σκάνδαλο εξαιτίας μιας σκηνής αιμομιξίας. Υποψηφιότητα για Οσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου.

    Επώνυμο: Λακόμπ, Όνομα: Λισιέν / Lacombe, Lucien

    Επώνυμο: Λακόμπ, Όνομα: Λισιέν / Lacombe, Lucien

    Στη Γαλλία του 1944, ο 18χρονος Λισιέν ζητά να στρατολογηθεί στην Αντίσταση, αλλά όταν απορρίπτεται τάσσεται στο πλευρό της Γκεστάπο. Μεθυσμένος από την αίσθηση εξουσίας, θα βρεθεί σε αδιέξοδο όταν ερωτεύεται την κόρη ενός Εβραίου. Σε ένα από τα αριστουργήματά του και σε μια από τις πρώτες ταινίες που ασχολήθηκαν ανοιχτά με τη συνεργασία μερίδας Γάλλων πολιτών με τους Γερμανούς κατακτητές, ο Μαλ σκιαγραφεί με ψυχραιμία το σύνθετο ψυχολογικό πορτραίτο του πιο αμφιλεγόμενου χαρακτήρα της φιλμογραφίας του και συνάμα μιας ολόκληρης χώρας υπό την απειλή διχασμού.