Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας
aiff

Αφιέρωμα Ζακ Τουρνέρ

Ζακ Τουρνέρ: Η τέχνη του αθέατου

Ο σκηνοθέτης που δεν απέρριψε ποτέ κανένα σενάριο που του δόθηκε, που καταπιάστηκε με όλα τα κινηματογραφικά είδη: το γουέστερν, τον τρόμο, το υπερφυσικό, το νουάρ, το γκανγκστερικό φιλμ. Εκεί όπου το κλασικό Χόλιγουντ παραπλανεί, ο Τουρνέρ αρνείται οποιοδήποτε χειραγώγηση στην κινηματογραφική αφήγηση. Γεννημένος το 1904 στο Παρίσι, μαθήτευσε δίπλα στον πατέρα του, Μορίς Τουρνέρ, έναν από τους θεμελιωτές της κινηματογραφικής βιομηχανίας του βωβού κινηματογράφου, αδιαμφισβήτητο πλεονέκτημα της εκμάθησης της κινηματογραφικής τέχνης. Σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις του δηλώνει πως ό,τι ξέρει το οφείλει σ’ αυτόν. Περνώντας από τον χώρο των λεγόμενων b-movies δεν άργησε να δημιουργήσει το δικό του προσωπικό στυλ και να σημαδέψει ανεξίτηλα το σινεμά του φανταστικού, με τις ταινίες του να γίνονται σύγχρονα ριμέικ. Κυρίαρχη προβληματική η έννοια του μύθου και της πραγματικότητας που σε πολλές περιπτώσεις δίνεται με φολκλόρ τρόπο, σε ένα περίεργό μείγμα όπου το ορθολογικό συνυπάρχει με το άλογο. Ο ίδιος πίστευε βαθιά στο μεταφυσικό και απέδίδε τον τρόμο με απόλυτη κινηματογραφική οικονομία και το δράμα με επιβλητικό λυρισμό, διατηρώντας την απόσταση που απαιτείται για να δημιουργήσει μία απόκοσμη ηρεμία ακόμα και στις πιο κρίσιμες στιγμές βίας και σύγχυσης. Η σκηνοθεσία του πάντα υπαινικτική, αποδίδεται με έντονες φωτοσκιάσεις που εντείνουν ακόμα περισσότερο την αντίθεση λογική / παράλογο. Ο μυστικισμός που αποπνέουν οι ταινίες του, όπως το «Cat People» και το γοτθικό «I Walked with a Zombie» ταιριάζει απόλυτα στο μυστήριο της υπαρξιακής αναζήτησης των ηρώων σε μία ιδεολογική έκφραση του διφορούμενου και του αμφίσημου.

 

 Νίνα Βελιγράδη



    Hμερομηνία δημοσίευσης: 2008-09-11 11:05:00



    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ