Νύχτες Πρεμιέρας #Day11: Τι δεν πρέπει να χάσετε σήμερα!
Ένα απρόβλεπτο δραματικό θρίλερ από το Ιράν, ο επίλογος ενός θρυλικού ντοκιμαντέρ, ο κατά Νίκολας Ρεγκ «Πολίτης Κέιν», η Μαρίκα Νίνου, ο Μίλτος Σαχτούρης και μία ιδιοφυία της τζαζ, ρίχνουν αυλαία στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας!
Ένα απρόβλεπτο δραματικό θρίλερ από το Ιράν, ο επίλογος ενός θρυλικού ντοκιμαντέρ, ο κατά Νίκολας Ρεγκ «Πολίτης Κέιν», η Μαρίκα Νίνου, ο Μίλτος Σαχτούρης και μία ιδιοφυία της τζαζ, ρίχνουν αυλαία στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας!
Μελβούρνη του Νίμα Τζαβιντί (4/10/2015, 20:00, Δαναός 1)
Πώς θα έμοιαζε η Θηλιά του Χίτσκοκ αν είχε σκηνοθετηθεί από τον Ασγκάρ Φαραντί; O Αμίρ και η γυναίκα του, Σάρα, ετοιμάζονται για ένα πολυαναμενόμενο ταξίδι διαρκείας στη Μελβούρνη. Θα λείψουν για 3-4 χρόνια σπουδών, πιθανώς ακόμα περισσότερο, ίσως και μόνιμα. Ετοιμάζουν τις βαλίτσες τους. Αποχαιρετούν τους συγγενείς τους. Κανονίζουν τα πρακτικά της μετακόμισης. Το τηλέφωνο χτυπά διαρκώς. Και ένα μωρό κοιμάται στο δίπλα δωμάτιο. Μέχρι που συμβαίνει κάτι απρόσμενο που αλλάζει όλα τα σχέδια του Αμίρ και της Σάρα.
Με θεατρικό στήσιμο και πινελιές νουαρικών ευαισθησιών, αυτό το καθηλωτικό παιχνίδι ηθικής έρχεται να επιβεβαιώσει με έναν ακόμα τρόπο το εξαιρετικό επίπεδο του μοντέρνου Ιρανικού σινεμά, βάζοντάς μας στη θέση των νεαρών ηρώων του ακόμα κι όταν θέλουμε να τρέξουμε μακριά.
Μελβούρνη - trailer από NyxtesPremieras
Η Παρακμή του Δυτικού Πολιτισμού μέρος ΙΙΙ της Πενέλοπι Σφίρις (4/10/2015,17:00,Ιντεάλ)
Πιο συγγενικό στην πρώτη ταινία, και ομολογουμένως το μελαγχολικότερο κεφάλαιο στην τριλογία, η τρίτη «Παρακμή» (1998) είναι η γεμάτη κατανόηση ματιά σε μια χούφτα άστεγων πιτσιρικάδων που το έχουν σκάσει από δυσλειτουργικές οικογένειες και ρημαγμένα σπίτια και τώρα περιφέρονται σαν περιπλανώμενες ψυχές σε ένα ψυχρό Λος Αντζελες. Η Σφίρις αγκαλιάζει όλα τα ορφανά αυτά αγόρια και κορίτσια με μια συμπόνοια που δύσκολα κρύβεται, αφήνοντας τη μουσική να γλιστρήσει σε δεύτερη μοίρα και τις ιστορίες των παιδιών να αναδειχθούν. Σε αυτό το σχεδόν επώδυνο φιλμ, που αποτελεί το πιο αγαπημένο της σκηνοθέτιδας από την διάσημη τριλογία της, η hardcore punk και η no future στάση ζωής του πρώτου φιλμ γίνεται καθημερινότητα και βίωμα για μια νεολαία που δεν πιστεύει σε τίποτα, γιατί απλούστατα δεν της απομένει κάτι στο οποίο να εναποθέσει τις ελπίδες της.
The Decline of Western Civilization Part III... από NyxtesPremieras
Εύρηκα του Νίκολας Ρεγκ (4/10/2015,17:30,ODEON Οπερα 1)
Η πιο παρεξηγημένη ταινία στη φιλμογραφία του Νίκολας Ρεγκ παραμένει μέχρι σήμερα μια εντυπωσιακή προσπάθεια του σκηνοθέτη να υπογράψει τον δικό του τριπαρισμένο «Πολίτη Κέιν». Το «Eureka» ξεκινά στις παγωμένες εκτάσεις της Αλάσκα, εκεί όπου το 1925 ένας μεταλλοδίφης βλέπει τους πολυετείς αγώνες του να λαμβάνουν θριαμβευτικά τέλος όταν πέφτει κυριολεκτικά επάνω σε ένα βουνό χρυσού και γίνεται πλούσιος. Δεκαεπτά χρόνια αργότερα, ο μεγιστάνας ήρωας έχει αποσυρθεί σε ένα ιδιωτικό εξωτικό νησί και βλέπει σταδιακά τον κόσμο του να καταρρέει, τόσο από τα πλείστα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα μέλη της οικογένειάς του όσο και από τις προσπάθειες παράνομων οργανωμένων συμφερόντων να τον σφετεριστούν.
Βασισμένο εν μέρει σε πραγματικά συμβάντα, το «Eureka» μοιάζει χωρισμένο σε τρία διαφορετικά μεταξύ τους αφηγηματικά μέρη (με τον σκηνοθέτη Τζον Μπούρμαν να θεωρεί τα δυο πρώτα ως την καλύτερη ταινία που γυρίστηκε ποτέ!), επιστρατεύει ένα εντυπωσιακό ερμηνευτικό επιτελείο (με κορυφαίο τον Τζιν Χάκμαν στον πρωταγωνιστικό ρόλο) και τοποθετεί μια κλασική ιστορία ανόδου και πτώσης σε ένα καλειδοσκόπιο ιδεών, αλληγοριών, μυστικιστικών στοιχείων, σκηνών μεγάλης σκηνοθετικής μαεστρίας και μιας γενικότερης περιπετειώδους διάθεσης που έχει χαρακτηρίσει τα κορυφαία έργα του Ρεγκ.
Eureka - trailer από NyxtesPremieras
Αφιέρωμα στο «Παρασκήνιο» (4/10/2015,21:00,Ταινιοθήκη της Ελλάδος)
ΜΑΡΙΚΑ ΝΙΝΟΥ “ΜΑΡΙΚΑ ΝΙΝΟΥ - Τι παράξενη κοπέλα είσ' εσύ…” (2009)
Μοντάζ - Σκηνοθεσία: Δώρα Μασκλαβάνου
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Claudio Bolivar
Το πέρασμά της από το πάλκο, τη δισκογραφία και τη ζωή ήταν σύντομο, ο μύθος της, όμως, παραμένει απαράμιλλος μέχρι σήμερα. 52 χρόνια μετά το θάνατό της, η εκπομπή αποτίνει έναν συγκινητικό φόρο τιμής και αγάπης στην εμβληματική ρεμπέτισσα, της οποίας ο φλογερός παρορμητισμός και η μοναδική εκφραστική δύναμη εξακολουθούν να μας στοιχειώνουν.
ΜΙΛΤΟΣ ΣΑΧΤΟΥΡΗΣ - ΚΛΗΡΟΝΟΜΟΣ ΠΟΥΛΙΩΝ (2006)
Σενάριο - Σκηνοθεσία: Λευτέρης Ξανθόπουλος
Φωτογραφία: Δημήτρης Κορδελάς, Μιχάλης Αναστασίου
Δώδεκα χρόνια μετά την ταινία του «Ποιος είναι ο τρελός λαγός», με αντικείμενο τον Σαχτούρη, ο Λευτέρης Ξανθόπουλος ολοκληρώνει κινηματογραφικά τη μοναδική του σχέση με τον ιδιότυπο ποιητή. Εδώ, εκτός από τον ίδιο τον λογοτέχνη, που εμφανίζεται σε διαφορετικές χρονικές στιγμές της ζωής του, μιλούν γι' αυτόν και το έργο του οι ποιητές Γιάννης Δάλλας, Γιώργος Κακουλίδης, Μιχάλης Μήτρας και Δημήτρης Κοσμόπουλος, καθώς και ο στενός του φίλος, ιατρός και δοκιμιογράφος, Θάνος Κωνσταντινίδης.
Ορνέτ Κόλμαν: Made in America της Σίρλεϊ Κλαρκ (4/10/2015,22:00,Δαναός 1)
Συγκεντρώνοντας επί είκοσι χρόνια υλικό γύρω από τον απόλυτο πιονέρο της πειραματικής τζαζ, τον περίφημο σαξοφωνίστα Ορνέτ Κόλμαν, η Κλαρκ κατορθώνει στην τελευταία της ταινία να υπογράψει ένα από τα κορυφαία μουσικά φιλμ όλων των εποχών. Λιγότερο ένα συμβατικό ντοκιμαντέρ και περισσότερο μια ιμπρεσιονιστική απόπειρα αναπαράστασης μιας μουσικής ιδιοφυίας και του εσωτερικού του κόσμου, η ταινία της Κλαρκ ενώνει αποσπάσματα συναυλιών και εξομολογήσεις του ίδιου του καλλιτέχνη με ονειρικές αναπαραστάσεις της ζωής του και σπασμωδικά μοντάζ τα οποία επιχειρούν να μιμηθούν τους τζαζ αυτοσχεδιασμούς του.
Το αποτέλεσμα είναι ένα εμπνευσμένο και παλλόμενο κολάζ εικόνων, ήχων και ιδεών, μακριά από οτιδήποτε έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε σε παραδοσιακές κινηματογραφικές βιογραφίες, με πρωταγωνιστή μια από τις μεγαλύτερες ιδιοφυίες της μουσικής του 20ού αιώνα. Στα χέρια της Κλαρκ, ο Ορνέτ Κόλμαν συναντά ένα πορτρέτο αντάξιο των πυρετικών του αυτοσχεδιασμών και του αντικομφορμιστικού του πνεύματος.
Ornette, Made In America/Ορνέτ Κόλμαν: Made in... από NyxtesPremieras