22ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

AIFF.GR

Οι «Αισθηματίες» του Νίκου Τριανταφυλλίδη ήταν η καθολικά προσβάσιμη προβολή των φετινών Νυχτών

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ» και η Κίνηση Καλλιτεχνών με Αναπηρία διοργάνωσαν την Κυριακή 2/10/2016 και ώρα 18:00, προβολή της βραβευμένης ταινίας του Νίκου Τριανταφυλλίδη «Οι Αισθηματίες», με όρους καθολικής προσβασιμότητας για όλους τους ανθρώπους.

Η προβολή, που έγινε στο πλαίσιο του 22ου Φεστιβάλ, περιλάμβανε ακουστική περιγραφή [AD: Audio Description] για ανθρώπους με προβλήματα όρασης και υπότιτλους για Κ/κωφούς και βαρήκοους [SDH - Subtitles for the Deaf or hard of Hearing] πραγματοποιήθηκε στην ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ – ΛΑΪΣ (Ιερά οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136, Αθήνα) και σημείωσε τεράστια προσέλευση κοινού, αναπήρων και μη.

Με την καθολικά προσβάσιμη""αισθηματική αγωγή" του Νίκου Τριανταφυλλίδη και σε μια συναισθηματικά φορτισμένη ατμόσφαιρα γεμάτη... αισθηματίες, ο καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας, Λουκάς Κατσίκας, ανανέωσε τη συνεργασία με την Κίνηση Καλλιτεχνών με Αναπηρία για την επόμενη χρονιά με την υπόσχεση να επιτευχθούν ακόμη καλύτερες συνθήκες προσβασιμότητας.

Στη συνέχεια, απευθύνθηκε χαιρετισμός από την παραγωγό και σύντροφο του Νίκου Τριανταφυλλίδη, Μαρίνα Δανέζη, η οποία δήλωσε μεταξύ άλλων ότι «ο Νίκος θα αισθανόταν περήφανος σήμερα», ενώ διαβάστηκε και επιστολή της Ευρωβουλευτή του ΣΥ.ΡΙΖ.Α κ. Κωνσταντίνας Κούνεβα (*επισυνάπτεται παρακάτω).

Ακολούθησε χαιρετισμός από το σκηνοθέτη – ακτιβιστή με αναπηρία Αντώνη Ρέλλα, ως εκπρόσωπο της Κίνησης Καλλιτεχνών με Αναπηρία, ο οποίος προσκάλεσε το κοινό με συνυπευθυνότητα να πάρουν θέση απέναντι στο θεσμικό ρατσιστικό Προεδρικό Διάταγμα 370/1983, που απαγορεύει τη θεατρική και χορευτική εκπαίδευση των αναπήρων στη χώρα μας.

Το ζητούμενο της καθολικής πρόσβασης στο δομημένο περιβάλλον αλλά και στο περιεχόμενο της τέχνης δεν είναι απλώς μια διακηρυκτική πράξη, αλλά αποτελεί υπαρξιακή προτεραιότητα για τους καλλιτέχνες με αναπηρία και τους συνυπεύθυνους συμπολίτες μας.

Οι χαιρετισμοί υποστηρίχθηκαν από διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα [Ε.Ν.Γ.].

Η προβολή πραγματοποιήθηκε με την ηχηρή απουσία θεσμικών, επιτροπών δικαιωμάτων, βουλευτών, υπουργών, και κάθε λογής φορέα, του λεγομένου εθνικού αναπηρικού κινήματος με την εξαίρεση της κας Κατερίνας Θανοπούλου, Αντιπεριφερειάρχη Κοινωνικής Πολιτικής Αττικής, της κας Βιβής Τσαβαλιά, Γενικής γραμματέα της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και εντεταλμένης συμβούλου της Περιφερειάρχη Αττικής, Ρένας Δούρου και του συνεργάτη της κας Κούνεβα, Ανέστη Ρουκάι.

Συνολικά, η φετινή συνεργασία είχε σαν αποτέλεσμα την προσβασιμότητα στο δομικό περιβάλλον με εγκαταστάσεις φιλικές και προσβάσιμες (4 από τις 5 αίθουσες στις οποίες διεξήχθηκαν οι προβολές ήταν προσβάσιμες στα άτομα με κινητική αναπηρία), συμπεριλαμβανομένων των χώρων υγιεινής αλλά και των χώρων στάθμευσης οχημάτων των Ατόμων με Αναπηρία. Προσβασιμότητα όμως επιτεύχθηκε και σε επίπεδο περιεχομένου, με τον υποτιτλισμό των ελληνικών ταινιών και την παράλληλη υποστήριξη από διερμηνέα της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας. Επιπλέον, η είσοδος των θεατών με αναπηρία ήταν δωρεάν σε όλες τις προβολές του φεστιβάλ με την προμήθεια σχετικής κάρτας διαρκείας 10 προβολών.

Η κορύφωση της όλης προσπάθειας ήρθε φυσικά με την πραγματοποίηση της προβολής των Αισθηματιών (The Sentimentalists) του Νίκου Τριανταφυλλίδη με όρους απόλυτης προσβασιμότητας, στο φιλόξενο για ανάπηρους/ες περιβάλλον της Λαΐδας, στην Ταινιοθήκη, καθότι η αίθουσα ήταν προσβάσιμη σε ανθρώπους με αναπηρικά αμαξίδια, σε σκύλους οδηγούς τυφλών, ενώ το ωρολόγιο πρόγραμμα του Φεστιβάλ ήταν διαθέσιμο σε γραφή Μπράιγ (Braille) καθώς και σε μεγαλογράμματη γραμματοσειρά.

Ευχαριστούμε το Ίδρυμα Ευγενίδου για την υποστήριξη στην προσβασιμότητα των έντυπων προγραμμάτων, τους ανάπηρους/ες που βρέθηκαν στις αίθουσες του φεστιβάλ κατά τη διάρκεια της εξέλιξής, την Κίνηση Καλλιτεχνών με Αναπηρία για τη συνεργασία μας και τη σκηνοθέτη Μαρίνα Δανέζη, για την εμπιστοσύνη στην επεξεργασία της ταινίας του Νίκου Τριανταφυλλίδη και ευχόμαστε ολόψυχα να δούμε το τελευταίο ντοκιμαντέρ του Νίκου για τον ΠΑΟΚ καθολικά προσβάσιμο.

Να σημειώσουμε ότι την προβολή παρακολούθησαν περισσότεροι/ες από 200 θεατές/τριες, ενώ όσοι ενδιαφερόμενοι/ες επιθυμούν έχουν τη δυνατότητα να γίνουν μέλη της σελίδας της Κίνησης Καλλιτεχνών με Αναπηρία στο Facebook, προκειμένου να ενημερώνονται για αντίστοιχες δράσεις:

www.facebook.com/DisArtMove

Κίνηση Καλλιτεχνών με Αναπηρία
www.facebook.com/DisArtMove | disartmove@gmail.com | disartmove@hotmail.com

«Ο πραγματικός καλλιτέχνης με ή χωρίς αναπηρία δεν είναι εκείνος/η που κατακρεουργείται από το “κτήνος”, αλλά αυτός/η που με κόπο καταφέρνει τελικά να το δαμάζει».

---------------

*Η Επιστολή της Ευρωβουλευτή Κωνσταντίνας Κούνεβα:

«Καλησπέρα φίλοι και φίλες,

Σας συγχαίρω για αυτή σας την πρωτοβουλία. Μη θεωρήσετε ότι με την παρέμβαση μου θέλω να εκμεταλλευτώ πολιτικά την εκδήλωση. Ασχολούμαι ενεργά και πονάω τα ζητήματα της αναπηρίας καθώς είμαι και η ίδια άτομο με αναπηρία. Αυτή η εξαιρετική πρωτοβουλία της Κίνησης Καλλιτεχνών με αναπηρία είναι ένα μοντέλο καθολικής προσβασιμότητας και ταυτίζεται απόλυτα με την πρόσφατη δουλειά που έχω αναλάβει τώρα στο Ευρωκοινοβούλιο και αφορά την οδηγία της ΕΠΠ. Μια Πράξη που ορίζει ότι στην Ε.Ε όλα τα αγαθά και ειδικότερα αυτά της ψηφιακής αγοράς αλλά και άλλες υπηρεσίες πρέπει να είναι προσβάσιμα σε όλους. Επιπλέον, υποχρεώνει όλες τις εταιρείες κάθε φορά που σχεδιάζουν και κατασκευάζουν ένα προϊόν να τηρούν εναρμονισμένες απαιτήσεις προσβασιμότητας. Σας καλώ λοιπόν να συμμετέχετε με τις δικές σας θέσεις και απόψεις έτσι ώστε να φτιάξουμε μια καλή γνωμοδότηση που μετά θα γίνει έκθεση και τέλος ένα καλό ψήφισμα στο Ευρωκοινοβούλιο. Βλέπω την Πράξη σαν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να δούμε το ζήτημα της προσβασιμότητας μέσα από μια ολιστική και δικαιωματική προσέγγιση που θα περιλαμβάνει την απολαβή δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία σε όλα τα αγαθά είτε είναι δημόσια είτε ιδιωτικά. Το όραμα μου για τα άτομα με αναπηρία είναι να πετύχουμε ένα πλήρες προσβάσιμο περιβάλλον σε μια προσβάσιμη κοινωνία και οικονομία και η ΕΠΠ μπορεί να συμβάλλει σε αυτό».