Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας
aiff

Νύχτα και Καταχνιά

Τέσσερα χρόνια πριν από το «Χιροσίμα, Αγάπη Μου» και δέκα χρόνια μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και την αποκάλυψη των τερατωδών «εργοστασίων» μαζικού αφανισμού των «εχθρών», ο Αλέν Ρενέ γυρίζει ένα σύντομο ποιητικό δοκίμιο-ντοκιμαντέρ και σε μόλις 31 λεπτά προσφέρει την πιο συνταρακτική και δημιουργική ταινία για τα ναζιστικά στρατόπεδα συγκεντρώσεως.

Τέσσερα χρόνια πριν από το «Χιροσίμα, Αγάπη Μου» και δέκα χρόνια μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και την αποκάλυψη των τερατωδών «εργοστασίων» μαζικού αφανισμού των «εχθρών», ο Αλέν Ρενέ γυρίζει ένα σύντομο ποιητικό δοκίμιο-ντοκιμαντέρ και σε μόλις 31 λεπτά προσφέρει την πιο συνταρακτική και δημιουργική ταινία για τα ναζιστικά στρατόπεδα συγκεντρώσεως.

Με υποδειγματική οικονομία, πυκνότητα, συγκίνηση και νηφαλιότητα, με υψηλή αίσθηση χρέους προς την ανθρωπότητα αλλά και καλλιτεχνική ευρηματικότητα πλάθει ένα υπόδειγμα για το μέλλον. Πηγαίνοντας μπρος-πίσω στο χρόνο, με εναλλαγή χρώματος και ασπρόμαυρου και με τη διαπεραστική μουσική του Χανς Αϊσλερ, «χτίζει» τη φρίκη ως εκεί που δεν αντέχεται. Κι όμως το φιλμ δεν είναι οξύ, επιθετικό, ρητορικό. Ηρεμα, με «μαιευτική» απλότητα, με «τρομερή γλυκύτητα» (όπως ειπώθηκε), ο Ρενέ δείχνει τα πράσινα λιβάδια που καλύπτουν (σχεδόν) τα απαίσια κατάλοιπα, κι ύστερα τη δαιμονιακή «χρήση» τους, ρυθμιστικά, «στακάτα». Γ.Μπ.

Εναλλακτικοί τίτλοι / Alternative titles: Night and Fog / Nuit et brouillard

Σκηνοθεσία / Director: Alain Resnais

Σενάριο / Screenwriter: Jean Cayrol

Φωτογραφία / DoP: Sacha Vierny, Ghislain Cloquet

Μουσική / Music: Hanns Eisler

Μοντάζ / Editor: Alain Resnais

Γαλλία / France
1955
Ασπρόμαυρο, Εγχρωμο / B&W, Color
31’
Γαλλικά / French

* Προβάλλεται στις 28 Σεπτεμβρίου



    Hμερομηνία δημοσίευσης: 2013-09-11 12:30:00



    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

    Carte Blanche στον Γιάννη Μπακογιαννόπουλο

    Carte Blanche στον Γιάννη Μπακογιαννόπουλο

    Η Αιχμάλωτος της Ερήμου

    Η Αιχμάλωτος της Ερήμου

    Ο Ίθαν (Τζον Γουέιν) επιστρέφει μετά τον αμερικανικό εμφύλιο στην απομονωμένη φάρμα της οικογένειας του αδελφού του. Ομως είναι ο γυρισμός ενός πικρόχολου ήρωα, ενός Οδυσσέα σε μια Ιθάκη, όπου δεν μπορεί να ενσωματωθεί. Οταν η ανιψιά του απαχθεί από Ινδιάνους, ο Ιθαν θα κάνει σκοπό της ζωής του να την βρει, μετατρέποντας την αποστολή του σε εμμονή.

    Beau Travail

    Beau Travail

    Η Κλερ Ντενί εμπνέεται ελεύθερα από την περίφημη νουβέλα του Χέρμαν Μέλβιλ 'Μπίλι Μπαντ' και από δύο ποιήματά του, για να δημιουργήσει έναν μικρόκοσμο σε υπερένταση, ένα συναρπαστικό μπαλέτο σωμάτων και εικόνων, αντροπάλεμα παθών, παρακολουθώντας μια μονάδα της Λεγεώνας των Ξένων στο Τζιμπουτί.

    Η Στρατηγική της Αράχνης

    Η Στρατηγική της Αράχνης

    Σε αυτή τη θαυμάσια δημιουργία του που σχηματίζει ένα ιδεατό δίπτυχο με τον δικό του 'Κονφορμίστα', ο Μπερτολούτσι στοχάζεται πάνω στην υπαρξιακή κρίση των νεαρών αστών στο σταυροδρόμι της Ιστορίας σε μία από τις σημαντικότερες αλλά λιγότερο φημισμένες ταινίες της φιλμογραφίας του.

    Επιφοίτηση

    Επιφοίτηση

    Ενα εξαιρετικά σύνθετο φιλμ, η 'Επιφοίτηση' είναι περίπλοκη τόσο στην ανάπτυξη του θέματός της όσο και στους φιλμικούς της τρόπους. Βαθιά υπαρξιακή, θέτει κατά μέτωπο τα μεγάλα ερωτήματα μέσα από τη διαδρομή του νεαρού ήρωά της, Φράντιζεκ, από τα 20 ως τα 30 χρόνια του, σαν να ήταν μοντέλο-υπόδειγμα.

    Pather Panchali

    Pather Panchali

    Ο Σατιαζίτ Ρέι στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο ζωντανεύει ένα χωριό της Βεγγάλης στην αρχή του 20ου αιώνα, με κέντρο μια φτωχική οικογένεια, που αγωνίζεται να επιβιώσει. Καταγράφει την παράδοση αλλά και μια νέα πανανθρώπινη συνείδηση. Οι παλιές συνήθειες, τα ήθη, οι δοξασίες επιζούν σε αρχαϊκή ακινησία, όμως κατά βάθος έχει ξεκινήσει μια κρίσιμη μεταμόρφωση.