Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας

Η Αισθηματική Αγωγή του Νίκου Τριανταφυλλίδη

Υπήρξε ιδιοκτήτης του Gagarin, ενός συναυλιακού χώρου που έχει αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα του στην τέχνη και την ψυχαγωγία της αθηναϊκής νύχτας. Υπήρξε φίλος και συνεργάτης του Φεστιβάλ. Πάνω απ’ όλα, όμως, ο αδικοχαμένος Νίκος Τριανταφυλλίδης υπήρξε πιστός υπηρέτης ενός εναλλακτικού ελληνικού σινεμά που βρισκόταν μακριά τόσο από την εμπορική λαϊκή κωμωδία όσο και από τις αισθητικές επιρροές του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου. Ενός σινεμά συχνά σουρεαλιστικά διατυπωμένου, αλλά ταυτόχρονα κοντά στην ελληνική ιδιοσυγκρασία και πραγματικότητα. Εκεί που οι περισσότεροι περιφρονούσαν το περιθώριο, ο Τριανταφυλλίδης έσκυψε από πάνω του αγαπησιάρικα, το αγκάλιασε και αλίευσε έναν θησαυρό ανθρωπιάς και δημιουργικότητας κάτω από μια συχνά όχι ιδιαίτερα ελκυστική επιφάνεια.

Στο πλαίσιο του αφιερώματος που διοργανώνει προς τιμήν του Νίκου Τριανταφυλλίδη το 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, θα προβληθεί σχεδόν το σύνολο του έργου του. Το «Momus: Amongst Women Only», η σπουδαστική μικρού μήκους ταινία του, είναι αφιερωμένη στη μουσική ιδιοσυγκρασία που λέγεται Momus, βάζει όμως τις γυναίκες του να μιλήσουν γι’ αυτόν. Με το «Ράδιο Μόσχα» συστήνεται στο ελληνικό κοινό με την ιστορία ενός παρακμιακού καμπαρέ και απογαλακτίζεται από τη σκιά του πατέρα του, Χάρρυ Κλυνν, τοποθετώντας τον σε κόντρα-ρόλο «κακού». Στο «Tuxedomoon: No Tears» απαθανατίζει την επανένωση του θρυλικού συγκροτήματος της ηλεκτρονικής μουσικής σκηνής στο θέατρο Λυκαβηττού, το 1997. Το «Παλτό», που γυρίστηκε για την τηλεόραση, βασίζεται στο ομώνυμο διήγημα του Νικολάι Γκόγκολ και παντρεύει επί της οθόνης δύο «ιερά τέρατα» της υποκριτικής, τον Ντίνο Ηλιόπουλο και τον Βασίλη Διαμαντόπουλο, στην τελευταία τους εμφάνιση.

Το «Μαύρο Γάλα» είναι μια μεταμοντέρνα άσκηση στο μηδενιστικό χιούμορ, με εκλεκτό καστ, ενώ στο ντοκιμαντέρ «Screamin’ Jay Hawkins: I Put a Spell on Me», ο θρυλικός, αλαφροΐσκιωτος τραγουδιστής της μπλουζ ρίχνει τα ξόρκια του στο κοινό, σε ένα φιλμ που αποτελεί το συναρπαστικό πορτρέτο ενός καλλιτέχνη σε τεντωμένο σχοινί. Τέλος, «Οι Αισθηματίες» είναι ένα αντισυμβατικό ρομαντικό φιλμ αφιερωμένο σε «πλάσματα του προηγούμενου αιώνα, τα οποία προσπαθούν μάταια να επιβιώσουν στον σύγχρονο καιρό μας», το οποίο υπογραμμίζει πικρά πως ο Νίκος έφυγε ακριβώς πάνω στο καλύτερο. Γιάννης Βασιλείου

Φιλμογραφία
2014 Οι Αισθηματίες
2001 Screamin' Jay Hawkins: I Put a Spell on Me
1999 Μαύρο Γάλα
1998 Tuxedomoon, no tears
1997 Το παλτό
1996 Ράδιο Μόσχα
1993 Τα σκυλιά γλείφουν την καρδιά μου
1991 Momus: Amongst Women Only



    Hμερομηνία δημοσίευσης: 2016-09-12 10:40:42



    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

    Momus: Amongst Women Only

    Momus: Amongst Women Only

    Προηγείται της κύριας προβολής 'Tuxedomoon: No Tears'. Είσοδος ελεύθερη

    Τα Σκυλιά Γλείφουν την Καρδιά μου

    Τα Σκυλιά Γλείφουν την Καρδιά μου

    Προηγείται της κύριας προβολής 'Το Παλτό'. Είσοδος ελεύθερη

    Ράδιο Μόσχα

    Ράδιο Μόσχα

    "Σουρεαλιστική αλληγορία, μαύρη κωμωδία, φιλμ νουάρ υπό μορφή κιτς μιούζικαλ, διανοουμενίστικη εκδοχή του "Showgirls" ή αναρχικό σινεμά στην παράδοση του Μακαβέγιεφ;". Αυτό αναρωτιόταν πριν από 20 χρόνια ο κριτικός Μπάμπης Ακτσόγλου, βλέποντας την πρώτη μεγάλου μήκους δημιουργία του Νίκου Τριανταφυλλίδη και την ιστορία ενός καμπαρέ που έχει για εκλεκτή πελατεία γοητευτικά αποβράσματα, σαγηνευτικές χορεύτριες και τον Χάρρυ Κλυνν στον πιο κόντρα ρόλο της καριέρας του.

    Το Παλτό

    Το Παλτό

    Ηλικιωμένος αποθηκάριος αποφασίζει να κάνει δώρο στον εαυτό του ένα παλτό κι ένας ράφτης ξαναπιάνει δουλειά για να κάνει πραγματικότητα το όνειρο του φίλου του. Βασισμένο στο διήγημα του Νικολάι Γκόγκολ, το "Παλτό" αποτελεί τη σπάνια καλλιτεχνική συνάντηση και μαζί το κύκνειο άσμα δύο σπουδαίων ηθοποιών: του Ντίνου Ηλιόπουλου και του Βασίλη Διαμαντόπουλου. Είσοδος ελεύθερη

    Tuxedomoon: No Tears

    Tuxedomoon: No Tears

    Οι Tuxedomoon, τα σκοτεινά τέκνα της ηλεκτρονικής σκηνής του Σαν Φρανσίσκο, επανενώθηκαν το 1997 σε ελληνικό έδαφος. Οι απόκοσμες μελωδίες και η post punk αισθητική τους αιχμαλωτίστηκαν σε ένα πολύτιμο ντοκουμέντο από την ιστορική τους εμφάνιση στο Θέατρο Λυκαβηττού. Κανένα δάκρυ για τα πλάσματα της νύχτας! Είσοδος ελεύθερη