Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας

Ο Ρόμπερτ Όλτμαν στα 70s

Από το ξεκίνημα της κινηματογραφικής του διαδρομής, στα τέλη της δεκαετίας του ’60, μέχρι την τελευταία του ταινία με τίτλο «Η Καλύτερη Παρέα» (2006), η οποία κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά που ο σκηνοθέτης εγκατέλειψε τη ζωή στην ηλικία των 81 ετών, ο Ρόμπερτ Ολτμαν ακολούθησε μια εντελώς προσωπική και ασυμβίβαστη καλλιτεχνική πορεία.

Εργάστηκε με τους δικούς του όρους εντός και εκτός χολιγουντιανού συστήματος, ύψωσε ανάστημα ενάντια σε κραταιά στούντιο προκειμένου να υπερασπίσει το εκάστοτε όραμά του, ακολούθησε ανεξάρτητες (και τυχοδιωκτικές) διόδους προκειμένου να χρηματοδοτήσει τις πιο παράτολμες παραγωγές του και έβαλε την υπογραφή του σε μερικά από τα πιο ασυνήθιστα και τολμηρά σε ύφος και θεματική σχέδια που ξεπήδησαν ποτέ από την παγκόσμια κινηματογραφία.

Από το 1970 μέχρι το 1978, και μέσα σε ελάχιστο διάστημα, στο μεταξύ, ο Ολτμαν κατάφερε να γυρίσει μερικές από τις κορυφαίες ταινίες στα χρονικά του μοντέρνου αμερικανικού σινεμά, ιππεύοντας στη σέλα μιας ξέφρενης δημιουργικής καριέρας που γεννούσε αλλεπάλληλα σπουδαία φιλμ το ένα μετά το άλλο, και το έκανε δίχως να λογαριάζει το εισπρακτικό τους αντίκρισμα, τις προσδοκίες θεατών και κριτικών ή το κατά πόσο οι υπεύθυνοι των μεγάλων εταιρειών ήταν διατεθειμένοι να τα υποστηρίξουν.

Αυτήν την καλλιτεχνικά ανεκτίμητη περίοδο στην καριέρα ενός από τους σημαντικότερους δημιουργούς της 7ης τέχνης γιορτάζουμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, προβάλλοντας κατοχυρωμένα αριστουργήματα όπως το «Η Εντιμος Κυρία και ο Χαρτοπαίχτης» και το «Nashville», πλάι σε ανεξερεύνητα διαμάντια της φιλμογραφίας του (όπως οι ανυπέρβλητες «3 Γυναίκες» ή οι μυσταγωγικοί «Εφιάλτες»), ακριβώς με τον τρόπο που τους αξίζει: στη μεγάλη οθόνη, με κόπιες των 35mm, για ταινίες που είτε παρέμεναν ακυκλοφόρητες για δεκαετίες στη χώρα μας είτε δεν έτυχε να παιχτούν ποτέ ενώπιον του ελληνικού κοινού.

Λουκάς Κατσίκας

Φιλμογραφία (επιλεγμένη) / Filmography (selected)

2006 A Prairie Home Companion
2001 Gosford Park
1994 Prêt-à-Porter
1993 Short Cuts
1992 The Player
1985 Fool for Love
1979 Quintet
1975 Nashville
1974 California Split
1972 Images
1970 Brewster McCloud



    Hμερομηνία δημοσίευσης: 2014-09-10 12:30:00



    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

    Το Αγόρι που Ήθελε να Πετάξει

    Το Αγόρι που Ήθελε να Πετάξει

    Αναρχική και σε σημεία σουρεαλιστική σάτιρα της αμερικανικής πραγματικότητας, μέσα από μια αναπάντεχη παραλλαγή στον μύθο του Ικάρου, το φιλμ βρίθει εκκεντρικών στιγμών και πολλαπλών πτήσεων στους ουρανούς του μαύρου χιούμορ, αποτυπώνοντας στην οθόνη ένα παραμύθι σεξουαλικής αφύπνισης και μύησης στον κόσμο των μεγάλων.

    M*A*S*H

    M*A*S*H

    Μέσα από μια ομάδα ιατρικού προσωπικού που έχει σταθμεύσει στο Χειρουργικό Νοσοκομείο Κινητού Στρατού κατά τη διάρκεια του Πολέμου στην Κορέα, και τον τρόπο με τον οποίο τα μέλη της προσπαθούν να αντιμετωπίσουν με χιούμορ την καθημερινή φρίκη που εκτυλίσσεται γύρω τους, ο Ολτμαν σκαρφίζεται ένα αυθάδικο μανιφέστο απέναντι σε κάθε μιλιταριστική ιδέα.

    Η Έντιμος Κυρία και ο Χαρτοπαίχτης

    Η Έντιμος Κυρία και ο Χαρτοπαίχτης

    Στις αρχές του 1900, σε μια κωμόπολη των συνόρων της Δύσης που βιώνει το πέρασμα στη σταδιακή αστικοποίηση, ένας αινιγματικός άντρας με επιχειρηματικό μυαλό και μια ερωτευμένη πόρνη οικοδομούν το αμερικανικό όνειρο πάνω στα θεμέλια ενός οίκου ανοχής, ενώ ταυτόχρονα τα οργανωμένα συμφέροντα της περιοχής έρχονται να διεκδικήσουν το μερίδιό τους.

    Κλέφτες σαν κι Εμάς

    Κλέφτες σαν κι Εμάς

    Αδίκως υποτιμημένο πλάι στα υπόλοιπα «μεγαθήρια» που σφράγισαν την πιο δημιουργική περίοδο του σπουδαίου σκηνοθέτη, το χαμηλόφωνο αυτό κομψοτέχνημα εποχής χρησιμοποίησε ως αφετηρία το ίδιο βιβλίο του Εντουαρντ Αντερσον στο οποίο ο Νίκολας Ρέι είχε βασίσει παλιότερα το «They Live By Night» (1948) για να διηγηθεί τη σχεδόν συγκινητική ερωτική ιστορία ανάμεσα σε έναν νεαρό ληστή τραπεζών και ένα κορίτσι της επαρχίας, στην Αμερική της οικονομικής κρίσης του ’30.

    Ζάρια, Πόκερ και... Κάτι Άλλο!

    Ζάρια, Πόκερ και... Κάτι Άλλο!

    Ανοίγοντας δρόμο μέσα από το ελεγχόμενο χάος των υπερκαλυπτόμενων διαλόγων, τη θορυβώδη ηχητική μπάντα και μια αυτοσχεδιαστική προσέγγιση στο σενάριο, τις ερμηνείες και τη σκηνοθεσία, ο Ολτμαν χτίζει μια πολύτιμη κωμωδία συμπεριφορών.