Minority Report: Το Σινεμά Αγκαλιάζει τις Μειονότητες
«Επίκαιρο όσο ποτέ». Αυτός είναι ο συνήθης χαρακτηρισμός που σπεύδουμε να προσδώσουμε σε οτιδήποτε μας αφορά σε τρέχοντα χρόνο, δομικά και επί μακρόν. Κόντρα, όμως, στην κατά γενική ομολογία καταχρηστική της επανάληψη, η επίκληση της φράσης σε ό,τι αφορά ζητήματα που άπτονται των μειονοτήτων περιττεύει. Πολύ απλά, γιατί κάθε φορά που εγκύπτουμε στα προβλήματα και τις ανάγκες μιας μειονότητας, το επίκαιρο και επιτακτικό του πράγματος είναι -ή θα όφειλε να είναι- αυτονόητο. Μήπως, άλλωστε, η προσφυγική τραγωδία που εξακολουθεί να προσκρούει στα κλειστά ευρωπαϊκά μας σύνορα, τα ρατσιστικού και ομοφοβικού χαρακτήρα εγκλήματα και τα πογκρόμ εναντίον μεταναστών, ή η περιθωριοποίηση κοινωνικών ομάδων όπως οι Ρομά και τα άτομα με ειδικές ανάγκες, απαιτούν κάποιου είδους πρόσθετη επισήμανση ως προς τη σημαντικότητά τους;
Ο κινηματογράφος διατηρεί σταθερά οξυμένο το ενδιαφέρον του για τις μειονοτικές ομάδες.
Και το 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας επιλέγει να παρουσιάσει ένα ξεχωριστό αφιέρωμα στα πολλαπλά πρόσωπα της διαφορετικότητας, μέσα από επτά δωρεάν προβολές νέων αλλά και κλασικών ταινιών οι οποίες φιλοξενούνται στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Στο πλαίσιο του «Minority Report», προβάλλεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα η ψηφιακά αποκατεστημένη, director’s cut εκδοχή της «Πύλης της Δύσης» του Μάικλ Τσιμίνο, γύρω από το μαζικό, φυλετικής και ταξικής χροιάς έγκλημα στο Γουαϊόμινγκ του 19ου αιώνα με θύματα μετανάστες εργάτες, καθώς επίσης το αριστουργηματικό μελόδραμα του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ «Ο Φόβος Τρώει τα Σωθικά», με θέμα τον εναντιωμένο στις ρατσιστικές προκαταλήψεις έρωτα μεταξύ μιας μοναχικής χήρας και ενός νεαρού μετανάστη. Το «Ωραίο Μου Πλυντήριο» του Στίβεν Φρίαρς εστιάζει, επίσης, μοναδικά στην επουλωτική ιδιότητα του έρωτα, μέσα από το αντισυμβατικό love story ανάμεσα σε έναν αριβίστα νεαρό Πακιστανό και έναν ατίθασο Λονδρέζο.
Στις πρεμιέρες του αφιερώματος περιλαμβάνεται το «Soy Nero» του Ράφι Πιτς, το οποίο πραγματεύεται τον αγώνα ενός μεγαλωμένου στις ΗΠΑ νεαρού Μεξικανού να κερδίσει την πράσινη κάρτα μέσω της κατάταξής του στον αμερικανικό στρατό. Ο «Διαμεσολαβητής» του Ιαν Ολντς αποτυπώνει την αβάσταχτη ματαίωση ενός ανθρώπου δίχως πατρίδα, ενώ το road movie «Κόκκινο Χαλί» από την Ελβετία, που θα προβληθεί παρουσία των σκηνοθετών Κανταράμα Γκαχιγκίρι και Φρεντ Μπεϊγίφ, αγγίζει το όνειρο μιας παρέας παιδιών από τις φτωχογειτονιές της Λοζάνης να πάνε την ταινία τους μέχρι τις Κάννες.
Πέραν, όμως, από την ανασκευασμένη πραγματικότητα της μυθοπλασίας, το αφιέρωμα δεν θα μπορούσε να μη δώσει χώρο και λόγο στο σινεμά τεκμηρίωσης. Ετσι, το μεσαίου μήκους ντοκιμαντέρ της Αριάδνης Κουτσαύτη, «Μη Με Φωνάζεις Ξένο», θα αναλάβει να μας φέρει σε άμεση επαφή με τη σύγχρονη οδύσσεια του προσφυγικού ζητήματος, και θα προβληθεί μαζί με το «Sam Roma - Είμαστε Τσιγγάνοι» της Μαρίνας Δανέζη, παρουσία των δύο νεαρών δημιουργών. Νεκτάριος Σάκκας
Το αφιέρωμα «Minority Report: Το ΣΙΝΕΜΑ αγκαλιάζει τις μειονότητες» υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.