Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας

Οκτώ Σαρδόνιες Αποχρώσεις του Μαύρου

Με μια φιλμογραφία που έχει φτάσει αισίως τις οκτώ μεγάλου μήκους ταινίες, με συμμετοχές και βραβεία στα σημαντικότερα φεστιβάλ παγκοσμίως και με ένα σχετικά μικρό αλλά φανατικό κοινό που ακολουθεί ευλαβικά κάθε του κινηματογραφικό βήμα, δεν θα ήταν υπερβολή να πει κανείς πως ο Αλεξ φαν Βάρμερνταμ αποτελεί έναν από τους πιο υποτιμημένους σύγχρονους Ευρωπαίους σκηνοθέτες, του οποίου η προσφορά στο σινεμά είναι αντιστρόφως ανάλογη της φήμης του.

Ο «πρίγκιπας» της μαύρης κωμωδίας για τους μυημένους, ο «τρελός Ολλανδός» που με κάθε του φιλμ προκαλεί την καθεστηκυία τάξη της χώρας του για άλλους, ο Βάρμερνταμ είναι ένας αυθεντικός ποιητής του παραλόγου, που σκαρώνει τις πιο παρανοϊκές και ξεκαρδιστικές ιστορίες προκειμένου να ρίξει φως στις σκοτεινότερες πτυχές των ηρώων του και κατά συνέπεια της ίδιας της ανθρώπινης ύπαρξης.

Γεννήθηκε το 1952 στο Χάαρλεμ της Βόρειας Ολλανδίας και εκτός από τον κινηματογράφο έχει ασχοληθεί με την γραφιστική, την μουσική, τη ζωγραφική, τη συγγραφή και φυσικά με το θέατρο. Είναι συνιδρυτής της μουσικοθεατρικής εταιρείας Hauser Orkater, ενώ απ’ το 1980 μέχρι σήμερα έχει ανεβάσει με την θεατρική ομάδα De Mexicaanse Hond (Το Μεξικάνικο Κυνηγόσκυλο), την οποία δημιούργησε με τον αδελφό του, περισσότερες από 10 παραστάσεις.

Το σύνολο των θεατρικών του κειμένων και το μυθιστόρημά του «De Hand van een Vreemde» («Το Χέρι Ενός Ξένου») έχουν εκδοθεί στη χώρα του ενώ έχει τιμηθεί με το βραβείο Prins Bernhard Prize for Culture για το σύνολο της προσφοράς του στο θέατρο και τον κινηματογράφο.

Από την πρώτη κιόλας ταινία του, το «Αμπελ» («Αbel», 1986), ο Αλεξ φαν Βάρμερνταμ κατάφερε κάτι που πολλοί συνάδελφοί του πασχίζουν καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας τους να αποκτήσουν: να αναπτύξει ένα απόλυτα προσωπικό και αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό στυλ. Ο ζοφερά κωμικός πλανήτης του περιστρέφεται γύρω από περιπτώσεις ανθρώπων και οικογενειών με ανυπέρβλητες δυσκολίες και ηθικά διλήμματα.

Σχεδόν νομοτελειακά, όσο μεγαλύτερα είναι τα προβλήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν, τόσο πιο εξωφρενικές είναι οι λύσεις που επιλέγουν και, κατ’ επέκταση, τόσο περισσότερο ο σκηνοθέτης απομακρύνεται από τις λογικές συμβάσεις για χάρη της δραματουργικής κορύφωσης. Οι ήρωες των ταινιών του μοιάζουν με μαριονέτες στα χέρια του δημιουργού τους. Δεν έχουν την παραμικρή ανεξαρτησία και ρέπουν προς την αυτοκαταστροφή.

Η προβολή της τελευταίας του ταινίας, «Μπόργκμαν» («Borgman»), στο διαγωνιστικό τμήμα του φετινού Φεστιβάλ των Καννών, αποτέλεσε ιδανική αφορμή για την παρουσίαση ενός αφιερώματος στο σύνολο του άγνωστου στην Ελλάδα έργου του, από το 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας. Εμείς αποφασίσαμε να διορθώσουμε μια και καλή την αδικία. Είστε έτοιμοι να βυθιστείτε στον εκκεντρικό κόσμο του Ολλανδού περφεξιονίστα της μαύρης κωμωδίας;

Κωστής Θεοδοσόπουλος

 

Φιλμογραφία / Filmography

Borgman (2013)

De Laatste Dagen van Emma Blank (2009)

Ober (2006)

Grimm (2003)

Kleine Teun (1998)

De Jurk (1996)

De Νoorderlingen (1992)

Abel (1986)



    Hμερομηνία δημοσίευσης: 2013-09-11 12:30:00



    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

    Μπόργκμαν

    Μπόργκμαν

    Χωρίς να αποποιείται τη σκοτεινά κωμική φύση των ταινιών του, ο Αλεξ φαν Βάρμερνταμ βουτάει με το 'Borgman' σε έναν ωκεανό δραματικών συγκυριών, υπογράφοντας τελικά ένα μεταφυσικό θρίλερ εμπνευσμένο από την αρχετυπική μάχη μεταξύ του Καλού και του Κακού.

    Οι Τελευταίες Μέρες της Έμμα Μπλανκ

    Οι Τελευταίες Μέρες της Έμμα Μπλανκ

    Ο Αλεξ φαν Βάρμερνταμ πορεύεται στο αγαπημένο του κωμικοτραγικό μοτίβο και στήνει ένα θέατρο του παραλόγου ανάμεσα στους τέσσερις τοίχους του σπιτιού μιας δυσλειτουργικής οικογένειας.

    Γκαρσόν!

    Γκαρσόν!

    Ο Εντγκαρ είναι αγανακτισμένος. Στο εστιατόριο όπου εργάζεται οι πελάτες τού φέρονται με τον χειρότερο τρόπο, οι ανυπόφοροι γείτονές του καταστρέφουν κάθε υποψία ηρεμίας, η γυναίκα του είναι κατάκοιτη και η ερωμένη του υπέρ του δέοντος κτητική. Απηυδισμένος, θα χτυπήσει την πόρτα του Χέρμαν, του σεναριογράφου που καθημερινά καθορίζει τις εξελίξεις στη ζωή του, και θα του ζητήσει μια καλύτερη αντιμετώπιση.

    Γκριμ

    Γκριμ

    Εμπνευσμένος από την ιστορία των αδελφών Γκριμ 'Αδελφός και Αδελφή' και εμφανώς επηρεασμένος από τα σπαγγέτι γουέστερν και τους αστικούς μύθους, ο Αλεξ φαν Βάρμερνταμ δανείζεται την εισαγωγή 'μια φορά κι έναν καιρό' για να δημιουργήσει το δικό του αλλόκοτο παραμύθι.

    Ο Μικρός Τόνι

    Ο Μικρός Τόνι

    Στην τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία του, ο Αλεξ φαν Βάρμερνταμ βασίζεται σε ένα δικό του θεατρικό έργο προκειμένου να παραδώσει μια απολαυστική κινηματογραφική άσκηση πάνω στις πιπεράτες και σκανδαλώδεις λεπτομέρειες ενός ερωτικού τριγώνου που εκτυλίσσεται σε μια φάρμα στην ολλανδική επαρχία.