Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας
aiff
  • Minority Report: Το Σινεμά Αγκαλιάζει τις Μειονότητες

    «Επίκαιρο όσο ποτέ». Αυτός είναι ο συνήθης χαρακτηρισμός που σπεύδουμε να προσδώσουμε σε οτιδήποτε μας αφορά σε τρέχοντα χρόνο, δομικά και επί μακρόν. Κόντρα, όμως, στην κατά γενική ομολογία καταχρηστική της επανάληψη, η επίκληση της φράσης σε ό,τι αφορά ζητήματα που άπτονται των μειονοτήτων περιττεύει. Πολύ απλά, γιατί κάθε φορά που εγκύπτουμε στα προβλήματα και τις ανάγκες μιας μειονότητας, το επίκαιρο και επιτακτικό του πράγματος είναι -ή θα όφειλε να είναι- αυτονόητο. Μήπως, άλλωστε, η προσφυγική τραγωδία που εξακολουθεί να προσκρούει στα κλειστά ευρωπαϊκά μας σύνορα, τα ρατσιστικού και ομοφοβικού χαρακτήρα εγκλήματα και τα πογκρόμ εναντίον μεταναστών, ή η περιθωριοποίηση κοινωνικών ομάδων όπως οι Ρομά και τα άτομα με ειδικές ανάγκες, απαιτούν κάποιου είδους πρόσθετη επισήμανση ως προς τη σημαντικότητά τους;

    Ο κινηματογράφος διατηρεί σταθερά οξυμένο το ενδιαφέρον του για τις μειονοτικές ομάδες.

    Και το 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας επιλέγει να παρουσιάσει ένα ξεχωριστό αφιέρωμα στα πολλαπλά πρόσωπα της διαφορετικότητας, μέσα από επτά δωρεάν προβολές νέων αλλά και κλασικών ταινιών οι οποίες φιλοξενούνται στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Στο πλαίσιο του «Minority Report», προβάλλεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα η ψηφιακά αποκατεστημένη, director’s cut εκδοχή της «Πύλης της Δύσης» του Μάικλ Τσιμίνο, γύρω από το μαζικό, φυλετικής και ταξικής χροιάς έγκλημα στο Γουαϊόμινγκ του 19ου αιώνα με θύματα μετανάστες εργάτες, καθώς επίσης το αριστουργηματικό μελόδραμα του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ «Ο Φόβος Τρώει τα Σωθικά», με θέμα τον εναντιωμένο στις ρατσιστικές προκαταλήψεις έρωτα μεταξύ μιας μοναχικής χήρας και ενός νεαρού μετανάστη. Το «Ωραίο Μου Πλυντήριο» του Στίβεν Φρίαρς εστιάζει, επίσης, μοναδικά στην επουλωτική ιδιότητα του έρωτα, μέσα από το αντισυμβατικό love story ανάμεσα σε έναν αριβίστα νεαρό Πακιστανό και έναν ατίθασο Λονδρέζο.

    Στις πρεμιέρες του αφιερώματος περιλαμβάνεται το «Soy Nero» του Ράφι Πιτς, το οποίο πραγματεύεται τον αγώνα ενός μεγαλωμένου στις ΗΠΑ νεαρού Μεξικανού να κερδίσει την πράσινη κάρτα μέσω της κατάταξής του στον αμερικανικό στρατό. Ο «Διαμεσολαβητής» του Ιαν Ολντς αποτυπώνει την αβάσταχτη ματαίωση ενός ανθρώπου δίχως πατρίδα, ενώ το road movie «Κόκκινο Χαλί» από την Ελβετία, που θα προβληθεί παρουσία των σκηνοθετών Κανταράμα Γκαχιγκίρι και Φρεντ Μπεϊγίφ, αγγίζει το όνειρο μιας παρέας παιδιών από τις φτωχογειτονιές της Λοζάνης να πάνε την ταινία τους μέχρι τις Κάννες.

    Πέραν, όμως, από την ανασκευασμένη πραγματικότητα της μυθοπλασίας, το αφιέρωμα δεν θα μπορούσε να μη δώσει χώρο και λόγο στο σινεμά τεκμηρίωσης. Ετσι, το μεσαίου μήκους ντοκιμαντέρ της Αριάδνης Κουτσαύτη, «Μη Με Φωνάζεις Ξένο», θα αναλάβει να μας φέρει σε άμεση επαφή με τη σύγχρονη οδύσσεια του προσφυγικού ζητήματος, και θα προβληθεί μαζί με το «Sam Roma - Είμαστε Τσιγγάνοι» της Μαρίνας Δανέζη, παρουσία των δύο νεαρών δημιουργών. Νεκτάριος Σάκκας

    Το αφιέρωμα «Minority Report: Το ΣΙΝΕΜΑ αγκαλιάζει τις μειονότητες» υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

  • Κόκκινο Χαλί / Tapis Rouge

    Με την προτροπή ενός κοινωνικού λειτουργού, μια παρέα νεαρών που προέρχονται από δεύτερης γενιάς μετανάστες και από τις λιγότερο προνομιούχες γειτονιές της Λοζάνης γράφουν το δικό τους σενάριο και φτάνουν ως τις Κάννες για να βρουν παραγωγό να χρηματοδοτήσει την ταινία τους. Ενα γλυκύτατο road movie για το δικαίωμα όλων να ονειρεύονται και να ζητούν καλύτερες ευκαιρίες στη ζωή. Είσοδος ελεύθερη

  • Μη Με Φωνάζεις Ξένο / Ne M' Appelle Pas Etranger

    Το σκληρό ταξίδι που πραγματοποιούν οι πρόσφυγες από την πατρίδα τους έως την Ευρώπη, περνώντας από την Ελλάδα και συνεχίζοντας προς το βορρά. Μια σύγχρονη οδύσσεια ξετυλίγεται μέσα από τις προσωπικές ιστορίες τους. work in progress / Είσοδος ελεύθερη

  • Sam Roma - Είμαστε Τσιγγάνοι

    Ρομά: ένας 'μυστήριος λαός' που η ταυτότητά του χάνεται στα βάθη του χρόνου και στους μακρινούς τόπους της περιπλάνησης. Οι Ελληνες Ρομά αγαπούν το χορό, το τραγούδι και τα πανηγύρια, ενώ στήνουν τα μεγαλύτερα γλέντια. Είσοδος ελεύθερη

  • Soy Nero

    Κάθε συμφωνία με τον διάβολο μπορεί να είναι επικερδής μονάχα για τον ίδιο τον διάβολο. Με το φαουστικό αυτό επιμύθιο αναμετριέται ο Νέρο, ένας μεγαλωμένος στις ΗΠΑ νεαρός Μεξικανός ο οποίος, αμέσως μετά την απέλασή του, επιστρέφει εκεί απ' όπου εκδιώχθηκε. Για να κερδίσει την πράσινη κάρτα, θα καταταχθεί στον αμερικανικό στρατό και θα πολεμήσει στα πεδία της Μέσης Ανατολής. Επίσημη συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα της Μπερλινάλε. Είσοδος ελεύθερη

  • Ωραίο μου Πλυντήριο / My Beautiful Laundrette

    Αντισυμβατικό love story ανάμεσα σε έναν αριβίστα νεαρό Πακιστανό κι έναν αλητήριο Λονδρέζο, και συνάμα καίριο πολιτικό σχόλιο για την εν βρασμώ θατσερική Αγγλία, το φιλμ του Φρίαρς μας σύστησε το ακόμη ανεξερεύνητο τότε ταλέντο του Ντάνιελ Ντέι Λιούις, την οξυδερκή συγγραφική πένα του Χανίφ Κιουρέισι κι έναν από τους σημαντικότερους δημιουργούς του αγγλικού κινηματογράφου. Ενα ορόσημο του βρετανικού σινεμά της δεκαετίας του '80. Είσοδος ελεύθερη

  • Ο Διαμεσολαβητής / The Fixer

    Ο ντοκιμαντερίστας Ιαν Ολντς περνά για πρώτη φορά στη μυθοπλασία, σκιαγραφώντας το πορτρέτο ενός ανθρώπου χαμένου μεταξύ ηπείρων. Πρώην διαμεσολαβητής δημοσιογράφων από το Αφγανιστάν ο οποίος έχει εγκαταλείψει την εμπόλεμη πατρίδα του και ζει υπό καθεστώς ασύλου στην Αμερική, κάνει όνειρα να γίνει και ο ίδιος δημοσιογράφος. Μια εξαφάνιση επισκιάζει, όμως, το νέο του ξεκίνημα και φουντώνει τις προκαταλήψεις της τοπικής κοινωνίας απέναντί του. Είσοδος ελεύθερη

  • Η Πύλη της Δύσης / Heaven's Gate

    Γεννήθηκε μέσα από τα πιο κακόφημα γυρίσματα στην ιστορία του σινεμά, οδήγησε σε χρεοκοπία ένα από τα μεγαλύτερα στούντιο του Χόλιγουντ και καταδίκασε τον οσκαρούχο σκηνοθέτη της σε ανυποληψία. Η καταραμένη αυτή δημιουργία αποτελεί, παρ' όλα αυτά, ένα μεγαλεπήβολο αριστούργημα που ξεσκεπάζει τα πραγματικά γεγονότα της εξόντωσης ενός μεγάλου αριθμού μεταναστών από τους γαιοκτήμονες βαρόνους του Γουαϊόμινγκ, τον 19ο αιώνα. Προβάλλεται στην Ελλάδα για πρώτη φορά στην οριστική, director's cut μορφή της και σε ψηφιακή αποκατάσταση. Είσοδος ελεύθερη

  • Ο Φόβος Τρώει τα Σωθικά / Angst Essen Seele Auf

    Μία μοναχική χήρα γερμανικής καταγωγής και ένας πολύ μικρότερος σε ηλικία εργάτης από το Μαρόκο γνωρίζονται σε ένα μπαρ, ερωτεύονται παράφορα και παντρεύονται. Θα χρειαστεί να παλέψουν, ωστόσο, με τις ρατσιστικές προκαταλήψεις του περίγυρού τους και τη δυσκολία τους να ενταχθούν σε μια κοινωνία που τους εχθρεύεται. Στο αριστουργηματικό του μελόδραμα, το προκλητικό παιδί του γερμανικού σινεμά αναζητά την αγάπη και την κατανόηση σε έναν σκληρό κόσμο που απεχθάνεται το διαφορετικό. Βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών. Είσοδος ελεύθερη