Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας

Εϊταν Φοξ: Η σεξουαλικότητα ανάμεσα στην ιδιωτική και δημόσια σφαίρα

Βρισκόμαστε στο μέσο του χειμώνα και το έδαφος καλύπτεται με χιόνι σε ένα απομακρυσμένο φυλάκιο του ισραηλινού στρατού κοντά στα σύνορα με το Λίβανο. Ο Γιόσι, ένας νεαρός υπολοχαγός, κάθεται σε ένα κρεβάτι και μελετά ένα χάρτη για την προετοιμασία μιας ενέδρας που του έχει ανατεθεί για εκείνη τη νύχτα. Δίπλα του ο δεύτερος στην ιεραρχία, Τζάγκερ, παίζει την κιθάρα του. “Θα μείνεις μαζί μου, αν χάσω το πόδι;” ρωτά ο Τζάγκερ. "Αυτό στην πραγματικότητα θα μπορούσε να είναι βολικό για ορισμένες θέσεις" ανταπαντά ο Γιόσι. “Και τι θα γίνει αν το πρόσωπό μου καεί και έχω μόνο ένα μάτι αριστερά” ...“Τι θα συμβεί αν πεθάνω και δεν μου έχεις πει ακόμα ότι μ’ αγαπάς;” ο Τζάγκερ επιμένει. Και ο Γιόσι χάνοντας την υπομονή του απαντάει: "Κι αν πεθάνω εγώ γιατί αντί να είσαι συγκεντρωμένος σήμερα, αποφάσισες να γίνεις ξαφνικά ενοχλητικός;”

Με αυτή τη σκηνή από την ταινία «Γιόσι & Τζάγκερ» επιλέγει ο καθηγητής Σάι Γκίνσμπερκ να ανοίξει το άρθρο του (1) στο οποίο αναλύει το έργο του Εϊταν Φοξ, θέτοντας με αυτό τον τρόπο ένα σύμβολο που ακουμπάει ολόκληρη τη μέχρι τώρα φιλμογραφία. Και όχι άδικα. Αυτή η διάσταση, η μάχη ίσως καλύτερα, ανάμεσα στην ιδιωτική και τη δημόσια σφαίρα που έχει επηρεάσει σε πολύ μεγάλο βαθμό και τη σύγχρονη ζωή του Ισραήλ, φαίνεται να είναι ένα από τα κοινά σημεία στα έργα του σκηνοθέτη και μια από τις βασικές αναζητήσεις του.

Η άλλη αφορά στη σεξουαλικότητα των ηρώων του. Ο Εϊταν Φοξ από την πρώτη κιόλας ταινία του έφερε το κοινό του μπροστά σε ζητήματα που ποτέ πριν δεν είχαν τεθεί στη χώρα του με αυτό τον τρόπο, αναδεικνύοντας έτσι την αμηχανία της μοντέρνας ισραηλινής κοινωνίας στο θέμα της ομοφυλοφιλίας, καυτηριάζοντας συγχρόνως την απουσία κατανόησης και αποδοχής. Δυο στοιχεία που είδαμε καθαρά στο ειλικρινές αλλά συγχρόνως γλυκόπικρο «Γιόσι» το 2012, και πάλι στο πλαίσιο του φεστιβάλ.

Φέτος λοιπόν, σε συνεργασία με την πρεσβεία του Ισραήλ, οι Νύχτες Πρεμιέρας θα παρουσιάσουν για πρώτη φορά ένα αφιέρωμα στον Εϊταν Φοξ συμπεριλαμβάνοντας και τις δύο πρώτες μικρού μήκους που γύρισε («Σε Αδεια» και «Gotta have Heart»), όταν και έθεσε τις βάσεις για την μετέπειτα πολύ ενδιαφέρουσα και για πολλούς ριζοσπαστική όσον αφορά την σεξουαλικότητα στην ιδιωτική και δημόσια σφαίρα στο Ισραήλ, πορεία του.

Κώστας Αϊβαλιώτης

(1)Ginsburg, Shai. 2005. Between sex and country: The films of Eytan Fox. Tikkun 20(3):75.

Ενδεικτική Φιλμογραφία
2002 Yossi & Jagger
2004 Walk on Water
2006 The Bubble
2012 Yossi
2013 Cupcakes

 



    Hμερομηνία δημοσίευσης: 2015-09-19 21:03:00



    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

    Cupcakes

    Cupcakes

    Το τραγούδι μιας παρέας γυναικών, επιλέγεται εν αγνοία τους ως η επίσημη συμμετοχή του Ισραήλ σε έναν διαγωνισμό τραγουδιού-παρωδία της Eurovision. Γεμάτη χιούμορ κι ανατροπές η τελευταία ταινία του Φοξ είναι μια feelgood μουσική κωμωδία, αλμοδοβαρικών αποχρώσεων, έτοιμη να διεκδικήσει το πιο θερμό σας 12άρι.

    Γιόσι / Yossi

    Γιόσι / Yossi

    Δέκα χρόνια μετά το 'Yossi & Jagger', το φοβερό παιδί του ισραηλινού σινεμά ξανασυναντά τον αξιολάτρευτο πρωταγωνιστή του φιλμ, περιγράφοντας τις προσπάθειές του να ξεπεράσει τον χαμό του αγαπημένου του συντρόφου με ένα πανέμορφο και πολύ ανθρώπινο love story πάνω σε όσα τελειώνουν πικρά και, κυρίως, σε όσα (ξανά)αρχίζουν γλυκά.

    Time Off - Gotta Have Heart

    Time Off - Gotta Have Heart

    'Σε Αδεια': Στο σκηνοθετικό ντεμπούτο του δημιουργού, ένας στρατιώτης εξερευνά εκτός στρατοπέδου την σεξουαλική του ταυτότητα. 'Gotta Have Heart': Σπονδυλωτό φιλμ, στο οποίο οι ανησυχίες, οι φόβοι και τα όνειρα των κατοίκων μίας μικρής πόλης μετατρέπονται σε ένα πανέμορφο γαϊτανάκι ανθρώπινων ηθών και συμπεριφορών.

    Περπατώντας στο Νερό / Walk On Water

    Περπατώντας στο Νερό / Walk On Water

    Ένας πράκτορας της Μοσάντ, ένας ναζί εγκληματίας και ένα καλά κρυμμένο μυστικό. Οι δύο τους ξεκινούν μία γεμάτη απρόοπτα διαδρομή στην ενδοχώρα του Ισραήλ που θα τεστάρει τις αντοχές των ηρώων και θα ανατρέψει τις προσδοκίες των θεατών. Ο σημαντικότερος Ισραηλινός σκηνοθέτης μεταμορφώνει μια ταινία δρόμου σε ένα αγωνιώδες θρίλερ μυστηρίου. Παρουσία του σκηνοθέτη

    Γιόσι & Τζάνγκερ / Yossi & Jagger

    Γιόσι & Τζάνγκερ / Yossi & Jagger

    Η πρώτη ταινία του Ισραηλινού σκηνοθέτη, εκείνη που τον έκανε παγκοσμίως γνωστό, διηγείται χωρίς φόβο αλλά με πολύ πάθος, την θαρραλέα, κόντρα στα ταμπού ερωτική ιστορία μεταξύ δύο στρατιωτών. Ο ρομαντισμός του απαγορευμένου έρωτα συναντά το κοινωνικό δράμα σε μία από τις σημαδιακές ταινίες του μοντέρνου Ισραηλινού σινεμά. Παρουσία του σκηνοθέτη