no Value for FAVICON
24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας "Νύχτες Πρεμιέρας"

«Bertolucci»: Απόψε η μοναδική ευκαιρία να δείτε τις τρεις πιο σπάνιες ταινίες του σκηνοθέτη στη μεγάλη οθόνη

Από τις λιγότερο προβεβλημένες δημιουργίες του Μπερτολούτσι, ο «Σύντροφος», η «Τραγωδία ενός Γελοίου Ανθρώπου» και η αριστουργηματική «Στρατηγική της Αράχνης» σχηματίζουν απόψε στο ΙΝΤΕΑΛ ένα συναρπαστικό τρίπτυχο.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας παρουσιάζει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μια πλήρη ρετροσπεκτίβα στις ταινίες μυθοπλασίας του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι ενός από τους κορυφαίους του παγκόσμιου σινεμά από τις 2 έως και τις 8 Μαΐου στον κινηματογράφο Ιντεάλ ως έναν κινηματογραφικό φόρο τιμής που απαιτείται να βιωθεί στη μεγάλη οθόνη και κάτω από τις ιδανικότερες συνθήκες προβολής.

Σήμερα Δευτέρα 6 Μαΐου έχετε την ευκαιρία να παρακολουθήσετε τις ταινίες «Σύντροφος», «Η Τραγωδία ενός Γελοίου Ανθρώπου» και «Η Στρατηγική της Αράχνης». Όπως όλες οι ταινίες του αφιερώματος, θα προβληθούν σε μεγαλοπρεπείς κόπιες των 35mm που ήρθαν από τα κινηματογραφικά στούντιο Τσινετσιτά στην Ελλάδα, αποκλειστικά για το αφιέρωμα «Bertolucci: Ο Τελευταίος Ονειροπόλος».

Πρόγραμμα Δευτέρας 6 Μαΐου

17:30 ΣΥΝΤΡΟΦΟΣ (Partner, 1968)

Το «Partner» είναι μια ελευθεριακή μεταφορά στον «Σωσία» του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, από τον οποίο ο σκηνοθέτης δεν δανείζεται τόσο την πλοκή όσο μερικά αφηγηματικά και χαρακτηριολογικά ευρύματα. Η βάση της ιστορίας ωστόσο παραμένει η ίδια: ο Τζιακόμπε, ένας νεαρός δάσκαλος θεάτρου, θα συναντήσει τον δίδυμό του. Ενώ εξωτερικά είναι πανομοιότυποι, ο έτερος Τζιακόμπε παρουσιάζεται θρασύς και εξωστρεφής (η ονοματολογία -Τζια και Κόμπε, όπως νεότερος και πρεσβύτερος- είναι κι αυτή δάνειο απ' το πρωτότυπο). Αντίθετα με τον ήρωα του βιβλίου, όμως, εδώ ο πρωταγωνιστής εμφανίζεται παραπάνω από πρόθυμος να συμβιώσει με το αντίγραφό του. Έτσι όταν ένα γράμμα από την εκλεκτή της καρδιάς του τον καλεί να την κλέψει, αφήνει τον δίδυμο να αναλάβει οριστικά δράση.

Το «Σύντροφος» γίνεται η τελευταία ταινία της πρώτης περιόδου του Μπερτολούτσι και σηματοδοτεί το πέρασμα από έναν κινηματογράφο θεωρητικό σε ένα σινεμά προσωπικό και μεγαλοπρεπές. Εδώ επίσης, παράλληλα με πολλά στιλιστικά στοιχεία που θα τον συνοδεύουν για το υπόλοιπο της καριέρας του, εισάγεται με τρόπο απόλυτο κι ο δυισμός που χαρακτηρίζει την αμέσως επόμενη περίοδο του σκηνοθέτη (οι δημιουργικές αντιφάσεις που αναφέραμε και πριν). Η «Στρατηγική της Αράχνης» και ο «Κομφορμίστας»,  που ακολουθούν, αποτελούν τις αριστουργηματικές όψεις του ίδιου νομίσματος και συστήνουν στο κοινό τον Μεγάλο Μπερτολούτσι, για να γίνουν έτσι η βάση μιας τεράστιας καριέρας. 

Σενάριο: Μπερνάντο Μπερτολούτσι, Τζιάνι Αμίκο Φωτογραφία: Ούγκο Πιτσόνε Μουσική: Ένιο Μορικόνε Μοντάζ: Ρομπέρτο Περπινιάνι Πρωταγωνιστούν: Πιερ Κλεμέντι, Τίνα Ομόν, Σέρτζιο Τοφάνο, Στεφανία Σαντρέλι Διάρκεια: 105’

19:45 Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΕΝΟΣ ΓΕΛΟΙΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ (La tragedia di un uomo ridicolo, 1981)
Την ταινία προλογίζει ο θεωρητικός και κριτικός κινηματογράφου Μισέλ Δημόπουλος

Εκ πρώτης όψεως η ταινία επικεντρώνεται στον Πρίμο Σπατζιάρι, έναν μεγαλοπαραγωγό τυριού από την Πάρμα ο οποίος καλείται να συλλέξει τα λύτρα για την απελευθέρωση του γιου του, τη στιγμή που το εργοστάσιό του κινδυνεύει με χρεοκοπία. Το σενάριο που ο ίδιος ο Ιταλός δημιουργός υπογράφει υποτίθεται πως εμπνέεται από μία παρόμοια υπόθεση που συνέβη στη νότια Ιταλία, με θύμα τον γιο ενός επιχειρηματία. Στην πραγματικότητα, η ιστορία εκείνη δεν αποτελεί παρά ένα πάτημα προκειμένου ο Μπερτολούτσι να μιλήσει για μερικές σταθερά αγαπημένες θεματικές του: από τη μία τις πολιτικές, από την άλλη τις φροϋδικά φορτισμένες ενδοοικογενειακές συγκρούσεις.

Στο πρόσωπο του «Γελοίου Ανθρώπου» συναντάμε κάτι από τον κυνικό οπορτουνιστή του «Κομφορμίστα» και τον κίβδηλο ήρωα της «Στρατηγικής της Αράχνης». Μόνο που εδώ, η υποβλητική φωτογραφία του Κάρλο Ντι Πάλμα που αιχμαλωτίζει υπέροχα το φθινοπωρινό σκηνικό της Πάρμα, έρχεται να εντείνει ως και το τελευταίο πλάνο τον αινιγματικό χαρακτήρα του φιλμ, προσφέροντας στον πρωταγωνιστή ένα λυτρωτικό μεν κλείσιμο το οποίο αποτελεί συνάμα τον ορισμό της αμετάκλητης και πιο σκληρής αποδόμησης. Γιατί τελικά, η μεγαλύτερη τραγωδία για τον Πρίμο δεν είναι οι καταστάσεις που τον εκθέτουν, αλλά ότι στο τέλος αυτών εξακολουθεί να αγνοεί ποιος είναι ή τι αντιπροσωπεύει.

Σενάριο: Μπερνάρντο Μπερτολούτσι Φωτογραφία: Κάρλο Ντι Πάλμα Μουσική: Ένιο Μορικόνε Μοντάζ: Γκαμπριέλα Κριστιάνι Πρωταγωνιστούν: Ούγκο Τονιάτσι, Ανούκ Εμέ, Λάουρα Μοράντε, Βίκτορ Καβάλο Διάρκεια: 116’

22:00 Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΑΡΑΧΝΗΣ (Strategia del ragnο,1970)

Στο κρυμμένο αριστούργημα της καριέρας του, ο Μπερτολούτσι εμπνέεται ελεύθερα από το αφήγημα του Μπόρχες «Θέμα του Προδότη και του Ήρωα», μεταφέροντάς το σε μια ιστορική μικρή πόλη του ιταλικού Βορρά, σε δυο χρονικές εποχές, 1936 και 1969. Ένας νέος φτάνει εκεί, όπου σκοτώθηκε άλλοτε ο πατέρας του από φασίστα ενώ ετοίμαζε μια απόπειρα κατά του Μουσολίνι. 

Στην πλατεία έχει στηθεί μνημείο, αλλά ο γιος (Άθως Μανιάνι κι αυτός, όπως ο πατέρας του, ερμηνεύονται από τον ίδιο ηθοποιό, τον Τζούλιο Μπρότζι) ερευνά για να βρει τους άγνωστους δολοφόνους και τελικά για να μάθει την αλήθεια για το πώς ακριβώς και γιατί σκοτώθηκε ο πατέρας. Τη μαθαίνει αλλά δεν θα μπορέσει ποτέ να την αποκαλύψει.

Το πρώτο θέμα, λοιπόν, της ταινίας είναι ψυχαναλυτικής τάξης: ο συμβολικός φόνος του πατέρα, δηλαδή της δεσποτικής ηρωικής μνήμης του. Όμως αυτή η απόπειρα θα μείνει ανολοκλήρωτη. Η έρευνα της ιστορίας (προσωπικής ή πολιτικοκοινωνικής) οδηγεί στην αμφιβολία, στο διφορούμενο. Με μια διαβολική διαλεκτική εικόνων, μορφών και θεμάτων φανερώνει ότι αυτός που ψάχνει και ανακαλύπτει την αλήθεια βρίσκεται αμέσως και ο ίδιος μέσα στο λαβύρινθο της ιστορίας, δηλαδή μετέχει και στο ψέμα. Έτσι ο γιος δεν αποκαλύπτει τίποτε, ταυτίζεται με τον πατέρα μέσα στο λαβύρινθό τους, παραδίδεται στο απατηλό ψέμα.

Σενάριο: Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, Εντοάρντο Ντι Γκρεγκόριο, Μαριλού Παρολίνι Φωτογραφία: Βιτόριο Στοράρο Μουσική: Πιέρο Πιτσιόνι, Κάρλο Ρουστιτσέλι Μοντάζ: Ρομπέρτο Περπινιάνι Πρωταγωνιστούν: Τζούλιο Μπρότζι, Αλίντα Βάλι, Τίτο Σκότι, Πίπο Καμπανίνι, Τζιουζέπε Μπερτολούτσι  Διάρκεια: 110’

Αναλύσεις για το σύνολο της φιλμογραφίας του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, θεωρητικά κείμενα και μία συνέντευξή του στον Λουκά Κατσίκα με αφορμή το «The Dreamers», μπορείτε να βρείτε στο ειδικό τεύχος που ετοιμάσαμε και διανέμεται δωρεάν στους θεατές του αφιερώματος στον κινηματογράφο Ιντεάλ. (Ισχύει μέχρι εξαντλήσεως των αποθεμάτων).

Bertolucci: Ο Τελευταίος Ονειροπόλος

Κατεβάστε εδώ το ωρολόγιο πρόγραμμα.

Πληροφορίες:
Κινηματογράφος ΙΝΤΕΑΛ | Πανεπιστημίου 46 (στάση μετρό Πανεπιστήμιο) | Τηλ.: 2103826720
Εισιτήρια: 5,00 Ευρώ 
Κάρτες διαρκείας των 6 προβολών: 19,00 Ευρώ
Προπώληση Εισιτηρίων: Επισκεφθείτε το www.viva.gr 
Σημείωση: Στον κινηματογράφο ΙΝΤΕΑΛ θα διατίθενται εισιτήρια από την Πέμπτη 02 Μαΐου 2019.

Είσοδος Ελεύθερη, με την επίδειξη της κάρτας τους, σε ανέργους και άτομα με αναπηρία.

Για ενημερώσεις επισκεφθείτε τα: www.cinemagazine.gr | www.aiff.gr
Facebook event: www.facebook.com/events/1033786963675864/




      ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

      «Bertolucci»: Επικό προσκύνημα σήμερα στο ΙΝΤΕΑΛ για το μεγαλειώδες «1900»

      «Bertolucci»: Επικό προσκύνημα σήμερα στο ΙΝΤΕΑΛ για το μεγαλειώδες «1900»

      Το πολύ πετυχημένο αφιέρωμα στον Μπερνάρντο Μπερτολούτσι ολοκληρώνεται απόψε με τον πιο μεγαλεπήβολο τρόπο: την προβολή μιας από τις πιο κολοσσιαίες και θρυλικές ταινίες που έγιναν ποτέ και μάλιστα για πρώτη φορά σε ελληνική αίθουσα, ύστερα από δεκαετίες. Μην τη χάσετε.

      «Bertolucci»: Η ειδυλλιακή «Κλεμμένη Ομορφιά» και το τολμηρό «Φεγγάρι» εξερευνούν χωρίς φόβο το ανθρώπινο πάθος

      «Bertolucci»: Η ειδυλλιακή «Κλεμμένη Ομορφιά» και το τολμηρό «Φεγγάρι» εξερευνούν χωρίς φόβο το ανθρώπινο πάθος

      Η πανέμορφη Λιβ Τάιλερ στο κατώφλι της σεξουαλικής της αφύπνισης και η Τζιλ Κλέιμπουργκ στον κυκεώνα ενός αιμομικτικού πάθους. Δυο ερωτικές ηρωίδες του Μπερτολούτσι και οι συναισθηματικά φορτισμένες ιστορίες τους. Απόψε στο ΙΝΤΕΑΛ και στην προτελευταία μέρα του αφιερώματος στον Ιταλό σκηνοθέτη.

      «Bertolucci»: Μαγευτικά κινηματογραφικά ταξίδια με οδηγό τον Μπερτολούτσι στο Ιντεάλ

      «Bertolucci»: Μαγευτικά κινηματογραφικά ταξίδια με οδηγό τον Μπερτολούτσι στο Ιντεάλ

      'Τσάι στη Σαχάρα', 'Μικρός Βούδας' και 'Η Πολιορκία μιας Γυναίκας' σε κόπιες 35mm αποκλειστικά από την Τσινετσιτά! Σήμερα στον κινηματογράφο Ιντεάλ (Πανεπιστημίου 46) απολαύστε τρία ξεχωριστά 'κινηματογραφικά ταξίδια'.

      «Bertolucci»: Ο ερωτικός και τολμηρός Μπερτολούτσι αποκαλύπτεται στο Ιντεάλ

      «Bertolucci»: Ο ερωτικός και τολμηρός Μπερτολούτσι αποκαλύπτεται στο Ιντεάλ

      'Το Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι', 'Οι Ονειροπόλοι' και το 'Εγώ κι Εσύ' σε κόπιες 35mm αποκλειστικά από την Τσινετσιτά! Σήμερα στον κινηματογράφο Ιντεάλ (Πανεπιστημίου 46) έχετε ραντεβού με τρεις τολμηρές κινηματογραφικές στιγμές της καριέρας του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι.

      «Bertolucci»: Απολαύστε τα αριστουργήματα «Ο Κομφορμίστας», «Πριν την Επανάσταση» και «Βίαιος Θάνατος»

      «Bertolucci»: Απολαύστε τα αριστουργήματα «Ο Κομφορμίστας», «Πριν την Επανάσταση» και «Βίαιος Θάνατος»

      'Ο Κομφορμίστας', 'Πριν την Επανάσταση' και 'Βίαιος Θάνατος' σε κόπιες 35mm αποκλειστικά από την Τσινετσιτά! Σήμερα στον κινηματογράφο Ιντεάλ (Πανεπιστημίου 46) έχετε ραντεβού με τρεις σπουδαίες κινηματογραφικές στιγμές στην καριέρα του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι.