«The Florida Project»: η πιο σημαντική ταινία των Καννών απόψε στις Νύχτες Πρεμιέρας
Ο Σον Μπέικερ, τον οποίο προ διετίας είχαν φιλοξενήσει η Νύχτες Πρεμιέρας στην Αθήνα οργανώνοντας ένα πλήρες αφιέρωμα στο έργο του, επιβεβαιώνει με την καινούρια του ταινία που προβάλλεται απόψε στο φεστιβάλ, ότι αποτελεί την -ίσως- πιο σημαντική νέα φωνή του ανεξάρτητου αμερικάνικου σινεμά.
Το «Florida Project» εκτυλίσσεται σχεδόν αποκλειστικά σε ένα φθηνό μοτέλ της Φλόριντα και στους δρόμους γύρω από αυτό. Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και μια παρέα πιτσιρικάδων αναστατώνουν καθημερινά με τις φωνές, τις αταξίες και τα παιχνίδια τους, τους υπόλοιπους ένοικους αλλά και τον Μπομπ (Γουίλιαμ Νταφόε), έναν μεσήλικο άνδρα που ως υπεύθυνος του ξενοδοχείου προσπαθεί ώστε να κυλούν όλα αρμονικά. Η ταινία χωρίζεται σε δύο πράξεις.
Η πρώτη, η οποία διαρκεί περισσότερο από μία ώρα, αποτελείται από μικρές σκηνές της καθημερινότητας των ηρώων που αν και αυτόνομες όταν τελικά ενώνονται σχηματίζουν μια γραμμική αφήγηση κατά την διάρκεια της οποίας τόσο οι χαρακτήρες όσο και το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο της ιστορίας αποτυπώνονται με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι το «Florida Project» είναι η επιτομή ενός σύγχρονου και εύστοχου σινεμά βεριτέ που φέρνει στο μυαλό από την Άντρεα Άρνολντ του «American Honey» και τον Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν του «George Washinghton» μέχρι τις ταινίες των αδερφών Νταρντέν.
Πρωταγωνίστρια της ιστορίας είναι η 6χρονη Μούνεϊ, την οποία υποδύεται η ταλαντούχα Μπρούκλιν Πρινς στο υποκριτικό της ντεμπούτο. Συγκρατείστε το όνομά της καθώς μιλάμε για μια από τις καλύτερες παιδικές ερμηνείες της δεκαετίας. Η Μούνεϊ μένει με την νεαρή μητέρα της, την Χέιλι σε ένα από τα δωμάτια του μοτέλ. Παρέα με τον Σκούτι που κατοικεί στο δωμάτιο ακριβώς από κάτω και την Τζάνσι, σκαρφίζονται καθημερινά κάθε πιθανή σκανταλιά προκειμένου να δημιουργήσουν χάος στους τριγύρω τους. Από το διαγωνισμό φτυσίματος στο παρμπρίζ ενός αυτοκινήτου μέχρι την διακοπή ρεύματος που προκαλούν ή τον εμπρησμό ενός εγκαταλειμμένου σπιτιού, τα τρία διαβολάκια ξέρουν αρχικά πως να διασκεδάζουν και στη συνέχεια πώς να αποποιούνται των ευθυνών τους.
Καθώς αυτά συμβαίνουν στον αθώο κόσμο των παιδιών, στην δεύτερη πράξη παρακολουθούμε το πως οι συνθήκες για τους ενήλικες που βρίσκονται λίγα μέτρα μακριά από την Ντίσνεϋλαντ και στην σκιά του Μαγικού Βασιλείου, κάθε άλλο παρά ονειρικές είναι. Ενας βίαιος καυγάς ξεσπάει στο πάρκιν του μοτέλ, ένας εν δυνάμει παιδεραστής προσεγγίζει κάποια παιδιά την ώρα που παίζουν, οικογένειες χωρίς σπίτι φορτώνουν το βιός τους σε αυτοκίνητα και ξεκινούν προς άγνωστο προορισμό.
Η άνεργη Χέιλι κάθε εβδομάδα προσπαθεί με κάθε τρόπο να εξασφαλίσει το απαιτούμενο ποσό για να πληρώνει το νοίκι του δωματίου. Την βλέπουμε να πουλάει λαθραία αρώματα, να διακινεί χασίς και να συμμετέχει σε μικρές κομπίνες. Πιεσμένη από τις συνθήκες αναπτύσσει έντονες και συχνά βίαιες συμπεριφορές, με αποτέλεσμα σταδιακά να περιθωριοποιείται. Ο Μπομπ (ένας μετά από καιρό καταπληκτικός Γουίλιαμ Νταφό) προσπαθεί να την βοηθήσει αλλά τα χέρια του είναι δεμένα. «Είναι η Χέιλι πλέον σε θέση να προσφέρει στην κόρη της όλα αυτά που πραγματικά έχει ανάγκη;» αναρωτιέσαι ενώ ταυτόγχρονα θαυμάζεις το πόσο δεμένες είναι μητέρα και κόρη.
Ο Σον Μπέικερ, απόλυτα συνεπής στο όραμά του, δεν ποντάρει σε συναισθηματικούς εκβιασμούς παρόλο που επιμέρους στοιχεία της ιστορίας θα του επέτρεπαν κάτι τέτοιο. Επιλέγει τα αφηγηματικά στοιχεία που αφήνει εκτός κάδρου με την ίδια προσοχή με αυτά που τοποθετεί εντός και διατηρεί έναν αξιοζήλευτο εσωτερικό ρυθμό που επιτρέπει στη ταινία να εξελίσσεται χωρίς την παραμικρή κοιλιά.
Γυρισμένο σε φιλμ 35mm (ενω το «Tangerine» είχε γυριστεί με iPhone) το «Florida Project» χρωματισμένο με τους μαγικούς τόνους του ηλιοβασιλέματος της Ανατολικής Ακτής είναι ένα φρέσκο και άκρως αισιόδοξο στον πυρήνα του παράδειγμα σινεμά κοινωνικού ρεαλισμού που μπορεί να σε διασκεδάσει με την ίδια ισχύ που μπορεί να σε προβληματίσει.