24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας "Νύχτες Πρεμιέρας"

    Αρχείο : 20o AIFF 2014

  • Αντρέι Ζουλάφσκι: In Extremis

    «Δεν είναι όπως στις ταινίες ή στα βιβλία, όπου τα πάντα είναι ακριβή, λογικά σχεδιασμένα, οργανωμένα, με ξεκάθαρο στόχο. Όλα είναι χάος, τύχη, πόνος, αταξία».

    Η παραπάνω φράση που ξεστομίζει ένας από τους χαρακτήρες της «Ερωτικής Τρέλας» περικλείει με αξιοθαύμαστη ευστοχία το κινηματογραφικό σύμπαν και τη φιλοσοφία του Αντρέι Ζουλάφσκι. Κι όμως, μέσα σε αυτή την ακραία αποδιοργανωμένη εκδοχή της πραγματικότητας, κάτω από τη φαινομενικά χαοτική δομή των ταινιών του, κρύβεται κάθε φορά ένα απόλυτα ελεγχόμενο φιλμικό οικοδόμημα, μια παράνοια κατασκευασμένη με χειρουργική ακρίβεια, που την ίδια στιγμή αποτυπώνει την ουσία της ανθρώπινης κατάστασης, ενδεχομένως πιο πιστά από οποιονδήποτε στείρο ρεαλισμό.

    Ίσως γιατί ποτέ άλλοτε ένας σκηνοθέτης δεν έθεσε τη σκηνοθετική βιρτουοζιτέ του και κάθε διαθέσιμο κινηματογραφικό μέσο στην υπηρεσία έκφρασης του συναισθήματος: ατόφιου, απόλυτου, εξουσιαστικού, αυτοκαταστροφικού.

    Το πάθος, ο έρωτας, η απόγνωση, η ζήλια, η τρέλα καταγράφονται στο σελιλόιντ με εξωφρενική ενέργεια και οπερατική μεγαλοπρέπεια, ισορροπώντας ριψοκίνδυνα ανάμεσα στην εξεζητημένη υπερβολή και μια σπάνια εσωτερικότητα.

    Ανθρώπινες ψυχές στο χείλος της αβύσσου, οι ήρωές του (όπως συχνά έκανε και ο ίδιος) παλεύουν με τις ατέλειές τους, συγκρούονται με το σύστημα, τις κοινωνικές συμβάσεις και τα ίδια τους τα πάθη και τις επιθυμίες.

    Και η κάμερα, σαν ένας παλλόμενος, ζωντανός οργανισμός, τους ακολουθεί μανιασμένα σε μια ιλιγγιώδη πτώση δίχως δίχτυ ασφαλείας. Περίπτωση άκρως ιδιάζουσα στους κόλπους του παγκόσμιου σινεμά, ο αντισυμβατικός Πολωνός δημιουργός βάδισε θαρραλέα μεταξύ mainstream, art house και αβάν γκαρντ, και δεν σταμάτησε ποτέ να ακυρώνει κάθε δεδομένο κινηματογραφικό σύνορο.

    Για να παραδώσει μια φιλμογραφία που δεν χωρά εύκολα σε τακτοποιημένες κατηγορίες, παρ' όλο που ο ίδιος ασχολήθηκε σχεδόν με κάθε πιθανό κινηματογραφικό είδος: το μελόδραμα, την ταινία τρόμου, την επιστημονική φαντασία, την πολιτική αλληγορία, το γκανγκστερικό δράμα, την ταινία εποχής, τις λογοτεχνικές διασκευές, μετατρέποντάς τα πάντοτε σε κάτι μοναδικό. Πέρα από το cult, μίλια μακριά από τον ακαδημαϊσμό, οι ταινίες του αποτελούν έναν sui generis κινηματογραφικό τόπο που, εν τέλει, μπορεί να περιγραφεί μονάχα με μία λέξη: ζουλαφσκικός.

    Θανάσης Πατσαβός

    Φιλμογραφία / Filmography

    2000 Fidelity
    1996 Szamanka
    1991 La Note Bleue
    1989 Boris Godounov
    1989 My Nights Are More Beautiful Than Your Days
    1987 On the Silver Globe
    1985 L' Amour Braque
    1984 The Public Woman
    1981 Possession
    1975 That Most Important Thing: Love
    1972 The Devil 1971 The Third Part of the Night



  • Το Τρίτο Μέρος της Νύχτας

    Ένας άνδρας γίνεται μάρτυρας της δολοφονίας της συζύγου και του γιου του από Γερμανούς στρατιώτες και διαφεύγει την τελευταία στιγμή. Οταν θα προσπαθήσει να εμπλακεί στην Αντίσταση, θα βρεθεί ...

  • Ο Διάβολος

    Εν μέσω του χάους που έχει προκαλέσει η εισβολή των πρωσικών στρατευμάτων στην Πολωνία του 1790, ένας νεαρός ιδεαλιστής ευγενής δραπετεύει από τη φυλακή με τη βοήθεια ενός άγνωστου άνδρα και ...

  • Σημασία Έχει ν'Αγαπάς

    Ένας φωτογράφος συναντά και γοητεύεται από μια ξεπεσμένη ηθοποιό δευτεροκλασάτων ερωτικών ταινιών, υπό το βλέμμα του καταθλιπτικού, σινεφίλ συζύγου της, και προκειμένου να δώσει μια δεύτερη ...

  • Μια Γυναίκα Δαιμονισμένη

    Ύστερα από την προσωπική εμπειρία ενός πικρού χωρισμού, ο Ζουλάφσκι αποφάσισε να ζωντανέψει με αδυσώπητη ένταση στην οθόνη την ιστορία μιας γυναίκας (Ιζαμπέλ Ατζανί) η οποία εγκαταλείπει τον ...

  • Στον Ασημένιο Πλανήτη

    Μια ομάδα εξερευνητών αφήνουν τη Γη προκειμένου να ανακαλύψουν την έννοια της ελευθερίας και να δημιουργήσουν έναν νέο πολιτισμό. Οταν το σκάφος τους συντρίβεται σε έναν άγνωστο πλανήτη και οι ...

  • Η Δημόσια Γυναίκα

    Μια νεαρή, άπειρη ηθοποιός αναλαμβάνει έναν βασικό ρόλο σε μια φιλόδοξη κινηματογραφική μεταφορά των 'Δαιμονισμένων' του Ντοστογιέφσκι και σταδιακά εξωθείται στα άκρα –σωματικά ...

  • Ερωτική Τρέλα

    'Η ταινία είναι εμπνευσμένη από τον “Ηλίθιο” του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι. Προορίζεται ως ένας φόρος τιμής σε έναν μεγάλο συγγραφέα'. Με αυτά τα λόγια τελειώνει η « ...

  • Η Πίστη

    Αντλώντας έμπνευση από το κλασικό μυθιστόρημα της Μαντάμ Ντε Λα Φαγιέτ, 'Η Πριγκίπισσα Ντε Κλεβ', ο Ζουλάφσκι μεταφέρει τη δράση από τον 16ο αιώνα στη σύγχρονη Γαλλία και δημιουργεί ...