23ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

AIFF.GR

    Αρχείο : 20o AIFF 2014

  • Ο Ρόμπερτ Όλτμαν στα 70s

    Από το ξεκίνημα της κινηματογραφικής του διαδρομής, στα τέλη της δεκαετίας του '60, μέχρι την τελευταία του ταινία με τίτλο «Η Καλύτερη Παρέα» (2006), η οποία κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά που ο σκηνοθέτης εγκατέλειψε τη ζωή στην ηλικία των 81 ετών, ο Ρόμπερτ Ολτμαν ακολούθησε μια εντελώς προσωπική και ασυμβίβαστη καλλιτεχνική πορεία.

    Εργάστηκε με τους δικούς του όρους εντός και εκτός χολιγουντιανού συστήματος, ύψωσε ανάστημα ενάντια σε κραταιά στούντιο προκειμένου να υπερασπίσει το εκάστοτε όραμά του, ακολούθησε ανεξάρτητες (και τυχοδιωκτικές) διόδους προκειμένου να χρηματοδοτήσει τις πιο παράτολμες παραγωγές του και έβαλε την υπογραφή του σε μερικά από τα πιο ασυνήθιστα και τολμηρά σε ύφος και θεματική σχέδια που ξεπήδησαν ποτέ από την παγκόσμια κινηματογραφία.

    Από το 1970 μέχρι το 1978, και μέσα σε ελάχιστο διάστημα, στο μεταξύ, ο Ολτμαν κατάφερε να γυρίσει μερικές από τις κορυφαίες ταινίες στα χρονικά του μοντέρνου αμερικανικού σινεμά, ιππεύοντας στη σέλα μιας ξέφρενης δημιουργικής καριέρας που γεννούσε αλλεπάλληλα σπουδαία φιλμ το ένα μετά το άλλο, και το έκανε δίχως να λογαριάζει το εισπρακτικό τους αντίκρισμα, τις προσδοκίες θεατών και κριτικών ή το κατά πόσο οι υπεύθυνοι των μεγάλων εταιρειών ήταν διατεθειμένοι να τα υποστηρίξουν.

    Αυτήν την καλλιτεχνικά ανεκτίμητη περίοδο στην καριέρα ενός από τους σημαντικότερους δημιουργούς της 7ης τέχνης γιορτάζουμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, προβάλλοντας κατοχυρωμένα αριστουργήματα όπως το «Η Εντιμος Κυρία και ο Χαρτοπαίχτης» και το «Nashville», πλάι σε ανεξερεύνητα διαμάντια της φιλμογραφίας του (όπως οι ανυπέρβλητες «3 Γυναίκες» ή οι μυσταγωγικοί «Εφιάλτες»), ακριβώς με τον τρόπο που τους αξίζει: στη μεγάλη οθόνη, με κόπιες των 35mm, για ταινίες που είτε παρέμεναν ακυκλοφόρητες για δεκαετίες στη χώρα μας είτε δεν έτυχε να παιχτούν ποτέ ενώπιον του ελληνικού κοινού.

    Λουκάς Κατσίκας

    Φιλμογραφία (επιλεγμένη) / Filmography (selected)

    2006 A Prairie Home Companion
    2001 Gosford Park
    1994 Prêt-à-Porter
    1993 Short Cuts
    1992 The Player
    1985 Fool for Love
    1979 Quintet
    1975 Nashville
    1974 California Split
    1972 Images
    1970 Brewster McCloud



  • Το Αγόρι που Ήθελε να Πετάξει

    Αναρχική και σε σημεία σουρεαλιστική σάτιρα της αμερικανικής πραγματικότητας, μέσα από μια αναπάντεχη παραλλαγή στον μύθο του Ικάρου, το φιλμ βρίθει εκκεντρικών στιγμών και πολλαπλών πτήσεων στους ...

  • M*A*S*H

    Μέσα από μια ομάδα ιατρικού προσωπικού που έχει σταθμεύσει στο Χειρουργικό Νοσοκομείο Κινητού Στρατού κατά τη διάρκεια του Πολέμου στην Κορέα, και τον τρόπο με τον οποίο τα μέλη της προσπαθούν ...

  • Η Έντιμος Κυρία και ο Χαρτοπαίχτης

    Στις αρχές του 1900, σε μια κωμόπολη των συνόρων της Δύσης που βιώνει το πέρασμα στη σταδιακή αστικοποίηση, ένας αινιγματικός άντρας με επιχειρηματικό μυαλό και μια ερωτευμένη πόρνη οικοδομούν ...

  • Κλέφτες σαν κι Εμάς

    Αδίκως υποτιμημένο πλάι στα υπόλοιπα 'μεγαθήρια' που σφράγισαν την πιο δημιουργική περίοδο του σπουδαίου σκηνοθέτη, το χαμηλόφωνο αυτό κομψοτέχνημα εποχής χρησιμοποίησε ως αφετηρία ...

  • Ζάρια, Πόκερ και... Κάτι Άλλο!

    Γυρισμένο για λογαριασμό μεγάλου στούντιο, σε μια εποχή όπου το Χόλιγουντ δεν δίσταζε να υποστηρίξει οικονομικά τα πιο ιδιαίτερα σχέδια, ακόμα κι όταν αυτά δεν μπορούσαν πάντοτε να εγγυηθούν για ...

  • Nashville

    Η μακροχρόνια εμμονή του Ολτμαν με τον επαναπροσδιορισμό των κινηματογραφικών ειδών και τους διαρκείς πειραματισμούς με τις δυνατότητες και τα όριά τους ήταν αναπόφευκτο να οδηγήσει στη δημιουργία ...

  • 3 Γυναίκες

    Το κρυμμένο αριστούργημα ολόκληρης της φιλμογραφίας του Ρόμπερτ Ολτμαν ταξιδεύει σε μια απομονωμένη κοινότητα της καλιφορνέζικης ερήμου και τοποθετεί εκεί το αφαιρετικό ψυχογράφημα τριών χαμένων ...

  • Εφιάλτες

    Το μοτίβο της πολλαπλών μορφών γυναικείας ψυχοσύνθεσης, των απρόσμενων εκδηλώσεών της και των πιο ανεξερεύνητων πτυχών της, μία προβληματική η οποία επιστρέφει συχνά στο έργο του Ρόμπερτ Ολτμαν ...