Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας
aiff

ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ ΔΑΙΜΟΝΙΣΜΕΝΗ / POSSESSION

23/09/2021, 22:15, ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟΥ

Για λογαριασμό μιας από τις πιο συγκλονιστικές εμπειρίες που είχε να προσφέρει το σινεμά της δεκαετίας του '80, λογοκριμένης για χρόνια σε πολλές χώρες, ο θρυλικός Πολωνός δημιουργός του «Σημασία Έχει ν' Αγαπάς» τοποθετούσε το χρονικό ενός διαλυμένου γάμου στην καρδιά ενός διχασμένου Βερολίνου, καμουφλάροντας ένα οικογενειακό δράμα σε μια σχεδόν σουρεαλιστική ταινία φρίκης και αποσπώντας από την Ιζαμπέλ Ατζανί μια από τις πλέον αποστομωτικές γυναικείες ερμηνείες που είδαμε ποτέ, δίκαια βραβευμένη στο Φεστιβάλ Καννών.Ψηφακά αποκατεστημένη 4K κόπια με αφορμή τα 40 χρόνια από την πρεμιέρα της ταινίας. Προβολή αφιερωμένη στον Τάσο Θεοδωρόπουλο. Προλογίζει ο Άκης Καπράνος.

ΓΑΛΛΙΑ, ΔΥΤΙΚΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ | 1981 | ΕΓΧΡΩΜΟ | DCP | 124’ | ΑΓΓΛΙΚΑ

To ότι το volume στο σινεμά του Ζουλάφσκι είναι με τη βελόνα σε διαρκές κόκκινο είναι μια κοινοτοπία. Το ότι το δυνητικά τερατώδες ατομικό δράμα μέσα στην δυαδική σχέση δεν αντιμετωπίστηκε ποτέ τόσο υστερικά, μια απλή υποδήλωση. Το ότι τα έργα του δεν είναι δυνατόν να επαναληφθούν σήμερα, μια μεγάλη, πιο τρομερή κι απ’ το σινεμά του, αλήθεια.

Στα πρώτα 30 λεπτά το γκάζι έχει τρυπήσει το πάτωμα, διερωτάσαι τι μπορεί να συμβεί μετά. Ο παράφρων Ζουλάφσκι ξέρει. Μια γυναίκα δαιμονίζεται αλλά δεν είναι ιδιοκτησία κανενός (το διττό «possession» του τίτλου), o σύζυγος και ο εραστής προσπαθούν αλλά… Ο κόσμος εδώ είναι εξω-λογικός, αρχέγονος, ενστικτώδης και γι’ αυτό ανεξέλεγκτος. Και η ατρόμητη Ιζαμπέλ Ατζανί τελειοποιεί ερμηνευτικούς τρόπους δέκα χρόνια προτού καταντήσουν εύπεπτη μόδα. Η.Δ.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ:  Andrzej Żuławski
ΣΕΝΑΡΙΟ: Andrzej Żuławski, Frederic Tuten
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ:  Bruno Nuytten
ΜΟΥΣΙΚΗ: Andrzej Korzyński
ΜΟΝΤΑΖ: Marie-Sophi Dubus, Suzanne Lang-Willar
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Isabelle Adjani, Sam Neill

ΑΝΤΡΕΪ ΖΟΥΛΑΦΣΚΙ
Πολωνός δημιουργός γεννημένος στην Ουκρανία. Υπήρξε βοηθός του Αντρέι Βάιντα. Σπούδασε σινεμά στην Γαλλία, χώρα στην οποία και κατέφυγε μετά την καταδίκη του από το Κομμουνιστικό Κόμμα της πατρίδας του, λόγω του «Διαβόλου» του 1972. Από τις επιφανέστερες μορφές του ευρωπαϊκού σινεμά του ’70 και του ’80.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
2015 Cosmos
2000 Fidelity
1996 Szamanka
1991 The Blue Note
1989 Boris Godunov
1989 My Nights Are More Beautiful Than Your Days
1988 On the Silver Globe
1987 Malady of Love
1985 L’Amour braque
1984 The Public Woman
1981 Possession
1975 That Most Important Thing: Love
1972 The Devil
1971 The Third Part of the Night



    Hμερομηνία δημοσίευσης: 2021-09-14 14:49:52



    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

    Η ΘΛΙΨΗ / THE SADNESS

    Η ΘΛΙΨΗ / THE SADNESS

    Ένα ζευγάρι προσπαθεί να επανενωθεί εν μέσω του χάους που έχει προκαλέσει στην πόλη μια επιδημία, καθώς ένας μυστηριώδης ιός μετατρέπει τους ανθρώπους σε σαδιστικά κτήνη με ακατανίκητη λίμπιντο, ικανά για την πλέον αφάνταστη βιαιότητα. Πανδημικός τρόμος από την Ταϊβάν σε μια βέβηλη εξτραβαγκάνζα εξωφρενικών ξεσπασμάτων, ατόφιου μισανθρωπικού αιματοκυλίσματος, αδίστακτων ζόμπι και νιχιλιστικής σάτιρας κομμένης (sic) και ραμμένης για μακάβρια χαχανητά στην σκοτεινή αίθουσα. To grindhouse ματωμένο διαμάντι της χρονιάς, σηματοδοτεί το τέλος της ευγένειας και της τάξης και συνάμα την αρχή της 'Θλίψης'.

    ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΣ ΣΤΗ ΓΗ ΤΩΝ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΩΝ / PRISONERS OF THE GHOSTLAND

    ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΣ ΣΤΗ ΓΗ ΤΩΝ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΩΝ / PRISONERS OF THE GHOSTLAND

    Σε ένα μεταποκαλυπτικό σύμπαν, ο Νίκολας Κέιτζ με κολλητή δερμάτινη περιβολή πρέπει να σώσει την αιχμάλωτη κόρη (Σοφία Μπουτέλα) ενός διεφθαρμένου Κυβερνήτη πριν εκραγούν οι βόμβες που είναι προσαρτημένες στους όρχεις του. Αγγλόφωνη πρώτη του Σόνο, ιαπωνικό ντεμπούτο του Κέιτζ, το πεπρωμένο επιτέλους ενώνει δύο αγρίους της έβδομης Τέχνης που μιλούν την ίδια γλώσσα και όσα ακολουθούν δεν είναι παρά ένα σερτζιολεονικών απόηχων υγρό όνειρο του σινεμά για το σινεμά, ή αλλιώς η απόλυτη συνάντηση των ταινιών σαμουράι με το γουέστερν. Αν το 'Mandy' ήταν το ορεκτικό, ετοιμαστείτε για το κυρίως γεύμα.

    Η ΛΟΓΟΚΡΙΤΡΙΑ / CENSOR

    Η ΛΟΓΟΚΡΙΤΡΙΑ / CENSOR

    Στη θατσερική Αγγλία, μια λογοκρίτρια ταινιών τρόμου έχει για ρουτίνα να πετσοκόβει σκηνές αγριότητας με θύματα συνήθως γυναίκες. Όταν όμως μια συγκεκριμένη ταινία της θυμίσει τις συνθήκες εξαφάνισης της αδελφής της, οι απωθημένες αναμνήσεις θα επιστρέψουν για να αφήσουν αλογόκριτο το τελικό cut της ζωής της. Η horror έκπληξη που περιμέναμε καιρό, ολόψυχα δοσμένη στα 80s και φτιαγμένη από γυναίκες που υπονομεύουν το αντρικό βλέμμα, παίζοντας διαρκώς με τα όρια ανάμεσα στο διασκεδαστικό και το ενοχλητικό μέχρι να μας οδηγήσουν σε ένα από τα ευφυέστερα plot twist που γνώρισε το είδος τελευταία.

    ΕΓΚΑΤΑ / IN THE EARTH

    ΕΓΚΑΤΑ / IN THE EARTH

    Ενώ ο πλανήτης μαστίζεται από έναν ιο, ένας επιστήμονας και η οδηγός του αναζητούν στο δάσος τα ίχνη μιας συναδέλφου και πρώην αγαπημένης του, ερχόμενοι αντιμέτωποι όχι με τις παράδοξες λεπτομέρειες της μυστηριώδους εξαφάνισής της, αλλά με την βεβαιότητα αρχικά ότι κάποιος τους παρακολουθεί και έπειτα πως κάτι σατανικό καραδοκεί ανάμεσα στα δέντρα. Ατμοσφαιρική, αλλόκοτη, ανατριχιαστική, ψυχεδελική: αυτή είναι η τριπαρισμένη επιστροφή του Μπεν Γουίτλι ('Kill List', 'A Field in England') στο horror στοιχείο του και στις (μεταμεσονύκτιες) Νύχτες Πρεμιέρας.

    ΣΥΝΕΒΗ ΣΤΟ ΣΟΧΟ / LAST NIGHT IN SOHO

    ΣΥΝΕΒΗ ΣΤΟ ΣΟΧΟ / LAST NIGHT IN SOHO

    Νεαρή επαρχιώτισσα, που αναζητά στη λονδρέζικη μεγαλούπολη την τύχη της ως σχεδιάστρια μόδας, μπορεί μυστηριωδώς και ταξιδεύει στο παρελθόν των θρυλικών swinging 60s, κατασκοπεύοντας τις ξέφρενες μέρες και νύχτες μιας επίδοξης τραγουδίστριας (η Άνια Τέιλορ-Τζόι του 'Queen's Gambit'). Μέχρι που το μαγευτικό πηγαινέλα της στο χρόνο αρχίζει να βαδίζει σε ιδιαίτερα σκοτεινά και απειλητικά μονοπάτια. Στην πιο πολυαναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, ο βιρτουόζος Βρετανός σκηνοθέτης του 'Shaun of the Dead' και του 'Baby Driver' τοποθετεί ένα φαντασμαγορικό ψυχολογικό θρίλερ ανάμεσα στην 'Αποστροφή' του Πολάνσκι, τον 'Μαύρο Κύκνο' του Αρονόφσκι και τη 'Suspiria' του Αρτζέντο, μετατρέποντας σταδιακά μια πλοκή μυστηρίου σε έναν γκραν γκινιόλ εφιάλτη.