Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας
aiff

Η ΔΙΚΗ / THE TRIAL

24/09/2021, 22:30, ΤΡΙΑΝΟΝ
28/09/2021, 22:00, ΡΙΒΙΕΡΑ

Το φιλμ νουάρ βαδίζει χέρι-χέρι με τον γερμανικό εξπρεσιονισμό στη δυστοπική μεταφορά της «Δίκης» του Κάφκα από τον μοναδικό ίσως σκηνοθέτη που θα μπορούσε να σηκώσει το βάρος της αποστολής. Ο Άντονι Πέρκινς δείχνει τη μεγάλη του υποκριτική κλάση σε μια σκηνοθετικά αποστομωτική αναπαράσταση της συντριβής του ατόμου μπροστά στα απρόσωπα εξουσιαστικά συστήματα. Μπορεί ο «Πολίτης Κέιν» να είναι για πολλούς η καλύτερη ταινία του Γουέλς, ωστόσο η «Δίκη» παραμένει μία από τις πιο μεγαλεπίβολες και φορμαλιστικά τολμηρές δημιουργίες του. Προλογίζει η δημοσιογράφος Τίνα Μανδηλαρά (24/09).

ΓΑΛΛΙΑ, ΙΤΑΛΙΑ, ΔΥΤΙΚΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ | 1962 |ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΟ | DCP | 119’ |ΑΓΓΛΙΚΑ 

Λίγοι δοκίμασαν να μεταφράσουν κινηματογραφικά τον Φραντς Κάφκα. Πρώτος ανάμεσά τους, ίσως εύλογα ως πνευματικά τόσο συγγενής, ο Όρσον Γουέλς. Ο Γιόζεφ Κ. (Άντονι Πέρκινς) συλλαμβάνεται, οδηγείται σε δίκη και προδιαγεγραμμένο τέλος, δίχως ποτέ να μάθει το κατηγορητήριο. Ήταν ένοχος; «Ασφαλώς και ναι», έλεγε επιτακτικά, σαρδόνια (και ίσως αυτοβιογραφικά) ο Γουέλς καθοδηγώντας τον Πέρκινς.

Ένοχος της συνυπογραφής σε μια κοινωνία καθορισμένη από την πολυπλόκαμη, πανταχού παρούσα κρατική εξουσία – τον σταθερό εφιάλτη του δημιουργού. Που εδώ, εν μέσω τυπικών (γι’ αυτόν) προβλημάτων της παραγωγής, ανυψώνεται στην σκηνοθετική στρατόσφαιρα, στήνοντας ένα κλειστοφοβικό ντελίριο γοτθικού εξπρεσιονισμού, μια ταινία υπαρξιακού τρόμου, φωτογραφημένη έτσι που για μόνη φορά στην ιστορία του σινεμά η μάχη ενός χαρακτήρα με την σκηνογραφία απηχεί τόσο ασφυκτικά την θεματική της. Η.Δ.  

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Orson Welles
ΣΕΝΑΡΙΟ: Orson Welles, Pierre Cholot
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Edmond Richard
ΜΟΥΣΙΚΗ: Jean Ledrut
ΜΟΝΤΑΖ: Yvonne Martin, Frederick Muller
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Anthony Perkins, Orson Welles, Jeanne Moreau, Romy Schneider, Akim Tamiroff, Elsa Martinelli



    Hμερομηνία δημοσίευσης: 2021-09-14 14:58:03



    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

    Ο ΚΥΡΙΟΣ ΑΡΚΑΝΤΙΝ / MR. ARKADIN

    Ο ΚΥΡΙΟΣ ΑΡΚΑΝΤΙΝ / MR. ARKADIN

    Συναφούς δομής και σχεδόν αντάξιος με τον 'Πολίτη Κέιν' σε μπαρόκ μεγαλείο, ο 'Κύριος Αρκάντιν' οδηγεί το κοινό σε έναν αξιοθαύμαστο αφηγηματικό λαβύρινθο δομημένο γύρω από την περίπτωση ενός διαβόητου μεγιστάνα με σκοτεινό παρελθόν και του τυχοδιώκτη που αναλαμβάνει να διερευνήσει την αινιγματική ζωή του, καταλήγοντας να θέσει τη δική του σε κίνδυνο. Έχοντας υποστεί τις ολέθριες επεμβάσεις παραγωγών, και κυκλοφορήσει μέσα στα χρόνια σε διαφορετικές μορφές, η ταινία προβάλλεται ψηφιακά αποκατεστημένη και για πρώτη φορά στην Ελλάδα στην κόπια που θεωρείται πλησιέστερη στο αρχικό όραμα του σκηνοθέτη. Προλογίζει ο Τάσος Μελεμενίδης, υπεύθυνος προγράμματος CINOBO (27/09).

    ΟΘΕΛΛΟΣ / OTHELLO

    ΟΘΕΛΛΟΣ / OTHELLO

    Σε μια καλλιτεχνική ζωή γεμάτη ατυχία, τιμωρία, σκληρές ικεσίες και παταγώδεις εμπορικές αποτυχίες, ο 'Οθέλλος' και τα θυελλώδη του γυρίσματα που κράτησαν τέσσερα χρόνια, συνιστούν μια τρανή απόδειξη της πεισματικής προθυμίας του σκηνοθέτη να συνεχίσει το όραμά του ακόμη και μέχρι τα πέρατα της γης. Η διάνοια του Γουέλς πίσω από την κάμερα ζωντανεύει ένα από τα πιο σκοτεινά έργα του Βάρδου, το οποίο αποτυπώνεται σε ένα υποβλητικό ασπρόμαυρο κάδρο, καθώς αυτή η αξιοθαύμαστη κινηματογραφική χειροτεχνία γεμάτη καρδιά, ζήλο και αίμα αποτελεί μέχρι σήμερα ένα ιερό εγχειρίδιο για πώς να φτιάχνεις και το πώς να βλέπεις σινεμά. Χρυσός Φοίνικας στις Κάννες του 1952. Προλογίζει ο Δημήτρης Καραντζάς, ηθοποιός και σκηνοθέτης (23/09).

    Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ / THE STRANGER

    Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ / THE STRANGER

    Δείγμα του ασύλληπτου καλλιτεχνικού μεγέθους του δημιουργού του, ο 'Άγνωστος' παραμένει ξεχασμένος στη βάση μιας συγκλονιστικής φιλμογραφίας, αλλά εξακολουθεί και οφείλει να συγκαταλέγεται στα σημαντικότερα νουάρ που γυρίστηκαν ποτέ. Τηρουμένης κάθε αναλογίας, το πιο επιτυχημένο εμπορικά φιλμ της πρώτης περιόδου του σκηνοθέτη αποτελεί ένα μετα-εξπρεσιονιστικό κλασικό εικονογραφημένο, που εντυπωσιάζει με την εφευρετική του κινηματογράφηση και προοικονομεί την αισθητική τομή του 'Τρίτου Ανθρώπου'.

    TOO MUCH JOHNSON

    TOO MUCH JOHNSON

    Το πρώτο κινηματογραφικό εγχείρημα του Όρσον Γουέλς στέκει ως αυτόνομος και μπριόζος φόρος τιμής στη βωβή κωμωδία. Προβολή απαραίτητη για κάθε μελετητή και οπαδό του δημιουργού, καθώς μέσα σε 66 αμοντάριστα λεπτά παρελαύνουν επί της οθόνης οι πιο καθοριστικές από τις επιρροές του. Προηγείται της κύριας προβολής της ταινίας 'Αθάνατη Ιστορία / The Immortal Story / Une Historie Immortelle'.

    ΑΘΑΝΑΤΗ ΙΣΤΟΡΙΑ / THE IMMORTAL STORY

    ΑΘΑΝΑΤΗ ΙΣΤΟΡΙΑ / THE IMMORTAL STORY

    Διαρκεί μόλις μία ώρα κι όμως αμέτρητα κείμενα έχουν γραφτεί μέσα στα χρόνια για την παραμυθένια διασκευή του Γουέλς σε ένα θεσπέσιο διήγημα της Κάρεν Μπλίξεν όπου ένας μοναχικός ηλικιωμένος αριστοκράτης στο τέλος της ζωής του θέτει ως ύστατη επιθυμία του να αποδείξει ότι μπορεί να μετατρέψει ένα παλιό ναυτικό μύθο σε πραγματικότητα. Μόνο που ο θρίαμβος της φαντασίας θα αποβεί καθολικός στο ατόφιο φιλμικό διαμάντι που στολίζει με την παρουσία της η Ζαν Μορό. Προβάλλεται με την ταινία 'Too Much Johnson'.