ΜΑΚΒΕΘ / MACBETH
H πρώτη κινηματογραφική αναμέτρηση του Όρσον Γουέλς με τον Γουίλιαμ Σαίξπηρ γυρίστηκε σε μόλις 23 μέρες, είχε μηδαμινό κόστος και έμελλε να σηματοδοτήσει την οριστική απόσχιση του δημιουργού από τις χρυσοφόρες πηγές του Χόλιγουντ. Ό,τι αρχικά χλευάστηκε από τους κριτικούς αλλά χρόνια μετά ορθά επαινέθηκε δεν είναι παρά ένα θαρραλέο κινηματογραφικό πείραμα, μια ερεβώδης δημιουργία με τραχιά μεγαλοπρέπεια η οποία φέρει την ποιότητα ενός συντριπτικού παραληρήματος ως περήφανο παράσημο. Στις πρωταγωνιστικές επάλξεις, ο Γουέλς παραδίδει μια συναρπαστική ερμηνεία στο ρόλο του αμοραλιστή Σκωτσέζου στρατηγού, θριαμβεύοντας σε μια από τις πιο δύσκολες υποκριτικές αναμετρήσεις που κλήθηκε ποτέ να δώσει. Προλογίζει ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, καλλιτεχνικός διευθυντής της ΠΠΕ ΕΛΕΥΣΙΝΑ 2021 (26/09).
ΗΠΑ | 1948 | ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΟ | DCP | 107’| ΑΓΓΛΙΚΑ, ΛΑΤΙΝΙΚΑ
H πρώτη κινηματογραφική αναμέτρηση του Όρσον Γουέλς με τον Γουίλιαμ Σαίξπηρ, σφαγιασθείσα αγρίως από την κριτική τα πρώτα 32 χρόνια της ζωής της (μετά είδαν το φως κι οι κριτικοί), είναι ένα συναρπαστικό αξιοπερίεργο. Τα προβλήματα της παραγωγής, η παντελής απουσία χρημάτων και χρόνου (γυρίστηκε σε 23 μέρες), ο εκκεντρικός συνδυασμός των κοστουμιών, των χάρτινων σκηνικών και του περίπου αποκλειστικά στουντιακού γυρίσματος, συγκρούονται με τις ευφάνταστες επιλογές του Γουέλς και την ιδιοσυγκρασία του έργου, σε μια χημική αντίδραση που το κάνει «ερασιτεχνικά» μοναδικό.
Οξείες γωνίες λήψης, σκληρό κοντράστ, εξπρεσιονιστικό φως και γουελσικό βάθος πεδίου, συνθέτουν μια ερεβώδη δημιουργία, για την οποία ο Βάρδος θα ήταν ίσως πιο υπερήφανος από κάθε άλλη μεταγραφή του έργου του. Μέχρι το 1951 τουλάχιστον. Η.Δ.
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Orson Welles
ΣΕΝΑΡΙΟ: Orson Welles
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: John L. Russell
ΜΟΥΣΙΚΗ: Jacques Ibert
ΜΟΝΤΑΖ: Louis Lindsay
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Orson Welles, Jeanette Nolan, Dan O’Herlihy, Roddy McDowall, Edgar Barrier, Alan Napier, Peggy Webber