FAYA DAYI
Το Κχατ είναι μια πανάρχαια ναρκωτική συνήθεια για τους λαούς της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής, ειδικά τους Σούφι που μασούσαν τα φύλλα του στο δρόμο προς τη μέθεξη (τη «μερκάνα» όπως την ονομάζουν). Πλέον καθορίζει την οικονομία της Αιθιοπίας, όντας το βασικό εξαγώγιμο προϊόν της χώρας. Ιδωμένο μέσα από μια προσωπική και βαθιά ανθρώπινη ιστορία, το υπνωτικό αυτό ντοκιμαντέρ καταγράφει με έναν ολότελα υποβλητικό τρόπο το αποτύπωμα του κχατ σε ένα έθνος παραδομένο στις ευφορικές παραισθήσεις του.
ΑΙΘΙΟΠΙΑ, ΗΠΑ, ΚΑΤΑΡ | 2021 | ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΟ | DCP | 120’ | ΟΡΟΜΑ, ΧΑΡΑΡΙ
Συνήθως το ντοκιμαντέρ μας ταξιδεύουν. Τα καλύτερα όμως εξ αυτών μας διακτινίζουν, τοποθετώντας μας στη μέση ενός άλλου κόσμου. Αλλόκοσμο άλλωστε είναι από την ιδιοσυστασία του το «Fay Dayi». Με έναν ρυθμό υπνωτιστικό, έναν υποβλητικό ηχητικό σχεδιασμό και μια ασπρόμαυρη φωτογραφία που επισφραγίζει ένα εντυπωσιακό, στοιχειωμένο στυλιζάρισμα, μεταφερόμαστε στην ανατολική Αιθιοπία.
Σε μια (ακόμα) αφρικανική περιοχή όπου οι άνθρωποι ξεχάστηκαν κι απέμειναν μασώντας khat, αυτό το σαν φύλλο δάφνης που λειτουργεί ήπια ναρκωτικά, που κοιμίζει το σώμα και ξυπνά το μυαλό σε ρυθμούς χαμένων ζωών και περασμένων ερώτων. Art-house υπόδειγμα, που με τον τρόπο του θίγει κάθε φλέγον πολιτικό ζήτημα της φριχτής ανισότητας του κόσμου μας (οικονομικό, οικολογικό, μεταναστευτικό), κι ευελπιστεί ότι στο τέλος του θα αισθανθείς προνομιούχος – και, ίσως, λίγο περισσότερο υπεύθυνος. Η.Δ.
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Jessica Beshir
ΣΕΝΑΡΙΟ: Jessica Beshir
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Jessica Beshir
ΜΟΥΣΙΚΗ: William Basinksi, Adrian Aniol, Mehandis Geleto, Kaethe Hostetter
ΜΟΝΤΑΖ: Jeanne Applegate, Dustin Waldman
ΤΖΕΣΙΚΑ ΜΠΕΣΙΡ
Δημιουργός, γεννημένη στο Μέξικο και μεγαλωμένη στην Αιθιοπία. Σπούδασε Κινηματογράφο στο UCLA. Έχει στο ενεργητικό της σειρά ντοκιμαντέρ μικρού μήκους και μια τηλεοπτική δουλειά. Αυτό είναι το ντεμπούτο της στο μεγάλο μήκος.
ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
2021 Faya Dayi