Νίκολας Ρεγκ: Ο σκηνοθέτης που έπεσε στη Γη
Εβαλε τον Μικ Τζάγκερ να δώσει την «Performance» της ζωής του και έκλεισε σε μια ταινία όλο το χανγκόβερ από το ψυχεδελικό τριπ των sixties. Στο «Ο Ανθρωπος που Επεσε στη Γη» έπεισε τον Ντέιβιντ Μπόουι να υποδυθεί έναν εξωγήινο και παρέδωσε μια από τις κορυφαίες δημιουργίες φαντασίας. Κινηματογράφησε τον Ντόναλντ Σάδερλαντ και την Τζούλι Κρίστι σε μια από τις πιο αξέχαστες ερωτικές σκηνές και συνάμα ταινίες τρόμου του σινεμά με το «Μετά τα Μεσάνυχτα». Στην «Περιπλάνηση» μεταμόρφωσε την αυστραλέζικη έρημο σε ένα τοπίο μαγικό που θα μπορούσε να έχει ξεπηδήσει από όνειρο. Σύστησε την Τερέζα Ράσελ ως μια από τις πιο σέξι γυναίκες της μεγάλης οθόνης και της χάρισε την αξέχαστη «Δύναμη της Σάρκας». Δημιούργησε με το «Eureka» μια από τις πιο παράδοξες δημιουργίες που ξεπήδησαν ποτέ από το Χόλιγουντ. Απεικόνισε απολαυστικά στο «Insignificance» πώς θα μπορούσε να μοιάζει μια συνάντηση ανάμεσα στον Αλμπερτ Αϊνστάιν, τον γερουσιαστή Μακάρθι, τη Μέριλιν Μονρόε και τον Τζο Ντι Μάτζιο, στη διάρκεια μιας απρόοπτης βραδιάς. Και παρέμεινε σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του υπερασπιστής του ίδιου ρηξικέλευθου και εντελώς αντισυμβατικού σινεμά κόντρα στις εκάστοτε μόδες και τις απαιτήσεις των στούντιο.
Η διαδρομή του πίσω από την κάμερα υπήρξε μοναχική, με τις μεγάλες εταιρείες να εχθρεύονται τις πρωτοπορίες του και τους πιο συντηρητικούς κριτικούς να μην εκτιμούν εγκαίρως το έργο του. Γι' αυτόν ακριβώς το λόγο, ωστόσο, η φιλμογραφία του παραμένει διαχρονική και μοντέρνα, ένα γοητευτικό αίνιγμα που με τα χρόνια αποκαθίσταται πανηγυρικά στις στήλες της κριτικής, τρυπώνει στις περισσότερες best of λίστες αξιοσέβαστων κινηματογραφικών εντύπων (και, πλέον, ιστοσελίδων) και αποκτά ολοένα και περισσότερους θαυμαστές, ακριβώς επειδή υπήρξε αρκετά μπροστά από την εποχή της.
Ο Νίκολας Ρεγκ διατηρεί, τέλος, σταθερά τον χαρακτηρισμό ενός σκηνοθέτη τις ταινίες του οποίου πρέπει να δει κανείς για να τις πιστέψει. Και πρέπει να τις δει σε μεγάλη οθόνη για να απολαύσει όλη την απόκοσμη ομορφιά τους να αναδεικνύεται στις διαστάσεις που της αξίζει. Για τον λόγο αυτό, οι 21ες Νύχτες Πρεμιέρας αποφάσισαν να αφιερώσουν στον Βρετανό δημιουργό τη μεγάλη τους ρετροσπεκτίβα για φέτος. Εχοντας προηγουμένως εξασφαλίσει τις περισσότερες ταινίες του σε πλήρως αποκατεστημένες κόπιες. Οπως πρέπει κανείς να τις παρακολουθήσει.
Ενδεικτική Φιλμογραφία / Selected Filmography
1970 Performance
1971 Walkabout
1973 Don't Look Now
1976 The Man Who Fell to Earth
1980 Bad Timing
1983 EurekaΗ Δύναμη της Σάρκας / Bad Timing
Ενα ζευγάρι Αμερικανών επιδίδεται σε ένα σχεδόν βαμπιρικό και εν τέλει καταστροφικό πάθος με φόντο τη Βιέννη. Αυτό που στο χαρτί φαντάζει ως μια πολυιδωμένη και κοινότυπη ιστορία μεταμορφώνεται στα ...
Περιπλάνηση / Walkabout
Πρώτη σόλο σκηνοθετική δουλειά του Νίκολας Ρεγκ, η εκπληκτική 'Περιπλάνηση' χρησιμοποιεί τη γλώσσα των εικόνων και λιγότερο των λέξεων για να αφηγηθεί την οδύσσεια δυο παιδιών της ...
Εύρηκα / Eureka
Η πιο παρεξηγημένη ταινία στη φιλμογραφία του Νίκολας Ρεγκ παραμένει μέχρι σήμερα μια εντυπωσιακή προσπάθεια του σκηνοθέτη να υπογράψει τον δικό του τριπαρισμένο 'Πολίτη Κέιν'. Το « ...
Performance
Από την τριπαρισμένη μπαρόκ ατμόσφαιρα που αναδύει κάθε πλάνο και τις διαβόητες ερωτικές περιπτύξεις που στήνει ο Μικ Τζάγκερ μέχρι την ειλικρινή τοποθέτησή της απέναντι στα ζητήματα του σεξ, των ...
Μία Νύχτα με τη Μέριλιν / Insignificance
Τέσσερις θρυλικές φιγούρες της μαζικής κουλτούρας δίνουν συνάντηση σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου της Νέας Υόρκης, το 1953: ο Αλμπερτ Αϊνστάιν, η Μέριλιν Μονρόε, ο αθλητής Τζο Ντι Μάτζιο και ο γερουσιαστής ...
Ο Ανθρωπος που Επεσε στη Γη / The Man Who Fell to Earth
Βασισμένος στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Γουόλτερ Τέβις, ο 'Ανθρωπος που Επεσε στη Γη' παρακολουθεί την άνοδο και την πτώση ενός εξωγήινου που επισκέπτεται τη Γη για να σώσει τον πλανήτη ...
Μετά τα Μεσάνυχτα / Don’t Look Now
Μια από τις κορυφαίες ταινίες όλων των εποχών ξεκινά με τον πνιγμό ενός μικρού κοριτσιού και ολοκληρώνεται σε ένα από τα πιο σοκαριστικά φινάλε που έχουν αποτυπωθεί ποτέ σε φιλμ. Στο ενδιάμεσο, το ...