ΠΕΡΣΙ ΣΤΟ ΜΑΡΙΕΝΜΠΑΝΤ / LAST YEAR AT MARIENBAD
Σε ένα επιβλητικό ξενοδοχείο μια παντρεμένη γυναίκα δέχεται ανελέητη πολιορκία από έναν άντρα που προσπαθεί να την πείσει να φύγει μαζί του, καθώς ισχυρίζεται ότι τον προηγούμενο χρόνο έζησαν εκεί έναν παθιασμένο έρωτα. Σταθμός του παγκόσμιου σινεμά, το υπέροχο αίνιγμα του Ρενέ μπορεί να αποτελεί ένα γοτθικό όνειρο, ένα παιχνίδι του μυαλού ή μια ιστορία φαντασμάτων. Στη στοιχειωμένη γεωμετρία του και στις γρανιτώδους ομορφιάς εικόνες του χωράει την πιο αξέχαστη περιήγηση στους λαβυρινθώδεις διαδρόμους της μνήμης, του υποσυνείδητου και του ανθρώπινου νου. Χρυσό Λιοντάρι στο Φεστιβάλ Βενετίας, μια υποψηφιότητα στα Όσκαρ για Πρωτότυπο Σενάριο, τεράστια επίδραση στο σινεμά του Μπέργκμαν, του Φελίνι και του Ριβέτ.
ΓΑΛΛΙΑ, ΙΤΑΛΙΑ | 1961 | ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΟ | 94' | DCP | ΓΑΛΛΙΚΑ
Με την δεκαετία του ’50 να τελειοποιεί τα πλαστικά όρια του αφηγηματικού σινεμά, η δεκαετία του ’60 θα ερχόταν καταιγιστικά να αμφισβητήσει -και να πολλαπλασιάσει- την εκφραστική δυνατότητα. Ο μοντερνισμός του Φελίνι και του Αντονιόνι και ο «αμερικανοκεντρικός» ριζοσπαστισμός της νουβέλ βαγκ, δε θα μπορούσαν να προβλέψουν (ή να ανταγωνιστούν), την ισχύ του «Πέρσι στο Μάριενμπαντ». Σ’ ένα παροξυσμικό μπαρόκ περιβάλλον, ο χρόνος παλινδρομεί ακατάπαυστα, η κάμερα περιοδεύει με ακρίβεια μοιρογνωμονίου κι οι χαρακτήρες ανοίγουν χωροχρονικές πόρτες μπερδεύοντας αξεδιάλυτα μια παροιμιώδη «αντί-πλοκή».
Το σινεμά, για πρώτη φορά, εισβάλλει στο μυαλό, αναπαριστά τη μνήμη, κλέβει το νήμα που οδηγεί στην έξοδο του λαβυρίνθου και περηφανεύεται πως εδώ κινηματογράφησε το φάντασμα της συνείδησης και χωροθέτησε το υποσυνείδητο χάος. Χρυσός Λέων στο Φεστιβάλ Βενετίας. Η.Δ.
ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ: Alain Resnais
ΣΕΝΑΡΙΟ: Alain Robbe-Grillet
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Sacha Vierny
ΜΟΥΣΙΚΗ: Francis Seyrig
ΜΟΝΤΑΖ: Jasmine Chasney, Henri Colpi
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Delphine Seyrig, Giorgio Albertazzi, Sacha Pitoëff
ΑΛΕΝ ΡΕΝΕ (1922-2014)
Σπούδασε Υποκριτική και Μοντάζ. Ασχολήθηκε εκτεταμένα με το ντοκιμαντέρ μικρού μήκους, προτού παρουσιάσει το θρυλικό «Χιροσίμα Αγάπη μου». Ταυτίστηκε αρχικά με την «Αριστερή Όχθη» των Μαρκέρ, Ντιράς, Βαρντά, ωστόσο διαχώρισε την θέση του προοδευτικά. Μέγας φορμαλιστής και αδιαμφισβήτητος πρωτοπόρος του μοντερνισμού.
ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ (ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΗ)
2012 You Ain't Seen Nothin' Yet
2006 Private Fears in Public Places
2003 Not on the Lips
1993 Smoking/No Smoking
1986 Mélo
1980 My American Uncle
1977 Providence
1974 Stavinsky...
1968 Je t'Aime, je t'Aime
1966 The War Is Over
1963 Muriel
1961 Last Year at Marienbad
1959 Hiroshima Mon Amour