Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας
aiff

Το Μαγαζάκι της Κεντρικής Οδού / The Shop on Main Street

Από τις μεγαλύτερες καλλιτεχνικές επιτυχίες της δεκαετίας του '60, δίκαια τιμημένη με το Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας και με ειδική μνεία στο Φεστιβάλ Καννών, η θρυλική αυτή δημιουργία ανατρέχει στη γερμανοκρατούμενη Σλοβακία του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και στην τρυφερή φιλία που συνάπτει ένας άβουλος ξυλουργός με μια καλοκάγαθη ηλικιωμένη Εβραία υπό τη σκιά των ναζιστικών διωγμών που πρόκειται σύντομα να συμβούν. Εκεί που το βαθιά ανθρώπινο αυτό φιλμ θα κορυφωθεί σε ένα δράμα απερίγραπτης συγκινησιακής δύναμης.


ΤΣΕΧΟΣΛΟΒΑΚΙΑ | 1965 | ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΟ | DCP | 128' | ΤΣΕΧΙΚΑ

Ένας φτωχοδιάβολος μαραγκός στη ναζιστική Σλοβακία τοποθετείται από τους δοσίλογους ως επιστάτης ενός εβραϊκού μαγαζιού που πουλάει κουμπιά. Εκεί γνωρίζεται με την εβραϊκή κοινότητα αλλά και την καλοκάγαθη ηλικιωμένη ιδιοκτήτρια που δεν καταλαβαίνει τι αρχίζει να συντελείται. Το πρώτο από τα δύο Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας της Τσεχοσλοβακίας είναι ένα καταπληκτικό έργο πάνω στο πώς «ο φόβος τρώει τα σωθικά», πώς ο ανθρώπινος χαρακτήρας αδυνατεί, εκτός κι αν είναι «συνεργατικός», να αντέξει ζυγό ανελευθερίας.

Πρόκειται περί διαυγούς αριστουργήματος, επιδεικτικής τεχνικής αρτιότητας, μεγάλων ερμηνειών (αξέχαστη η Ίντα Καμίνσκα), άπταιστης σεναριακής διαλεκτικής, θαυμάσιων ευρημάτων (η πυραμίδα και ο ντελάλης είναι δύο) και μνημειώδους τρίτης πράξης με τη νύχτα πριν το σχεδιαζόμενο πογκρόμ να παίρνει, αναλογικά, τη θέση της σαν μια από τις σκοτεινότερες στιγμές της ιστορίας του σινεμά. Η.Δ.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ján Kadár, Elmar Klos
ΣΕΝΑΡΙΟ: Ladislav Grosman, Ján Kadár, Elmar Klos
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Vladimír Novotný
ΜΟΥΣΙΚΗ: Zdeněk Liška
ΜΟΝΤΑΖ: Diana Heringová, Jaromír Janáček
ΗΘΟΠΟΙΟΙ:  Ida Kamińska, Jozef Kroner, Hana Slivková, Martin Hollý, Sr., František Zvarík, Martin Gregor

ΓΙΑΝ ΚΑΝΤΑΡ (1918-1979) & ΕΛΜΑΡ ΚΛΟΣ  (1910-1993)
Καλλιτεχνικό ζευγάρι για περισσότερα από 17 χρόνια με τον Καντάρ να συνιστά κεντρική φυσιογνωμία για το
Νέο Κύμα αφού ως καθηγητής στην Ακαδημία Τεχνών της Πράγας δίδαξε τα περισσότερα μέλη του ρεύματος. Τους χώρισε η εισβολή του 1968, οπότε και ο Κλος παρέμεινε στην χώρα, ενώ ο Καντάρ μετανάστευσε στις ΗΠΑ όπου και αργότερα δίδαξε στο Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ (ΚΟΙΝΗ)
1965 Τhe Shop on Main Street
1965 Accused
1963 Death is Called Engelchen
1958 Three Wishes
1957 House at the Terminus
1954 Music from Mars
1952 The Hijacking



        ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Το Ξύπνημα της Άνοιξης: Άγρια Άνθη του Τσεχικού Νέου Κύματος