Ο ΚΑΟΥΜΠΟΪ ΤΟΥ ΜΕΣΟΝΥΧΤΙΟΥ / MIDNIGHT COWBOY
Αφελές χωριατόπαιδο και wannabe ζιγκολό αφήνει το Τέξας, και με μοναδικά μπαγκάζια ένα τρανζιστοράκι και την αμφίεση καουμπόι, πηγαίνει στη Νέα Υόρκη για να βγάλει χρήματα πουλώντας το κορμί του σε ευκατάστατες κυρίες. Μόνο που εκεί κανείς δεν προσέχει το μπανάλ παρουσιαστικό και τις υπηρεσίες του, πέραν ίσως από έναν περιθωριακό απατεωνίσκο. Οι δυο τους θα βρουν στο πρόσωπό του άλλου μια οικεία φιγούρα, όμοια απόκληρη και τραυματισμένη με τον εαυτό τους. Γιον Βόιτ και Ντάστιν Χόφμαν σχηματίζουν ένα σωσίβιο ανθρώπινου δεσμού και συμβιωτικής φιλίας, πεταμένο σε έναν αστικό ωκεανό απέραντου ατομισμού, και ο Τζον Σλέσιντζερ πλοηγεί το γεννημένο στα 60s κίνημα του Νέου Χόλιγουντ στην επόμενη δεκαετία. Μέχρι και σήμερα παραμένει η μοναδική αυστηρώς ακατάλληλη δημιουργία που βραβεύτηκε ποτέ με Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας (πλάι σε αυτά της σκηνοθεσίας και του διασκευασμένου σεναρίου).
ΗΠΑ / 1969 / ΕΓΧΡΩΜΟ / DCP / 113’ / ΑΓΓΛΙΚΑ
Μπορεί το «Μπόνι και Κλάιντ» να έχει το όνομα, όμως είναι «Ο Καουμπόι του Μεσονυχτίου» που έχει την χάρη και την τόλμη να αλλάζει τον χολιγουντιανό ρου. Έναν χρόνο μετά το πολιτικό 1968 του τέλους των ψευδαισθήσεων, δύο μετά τις γιορτές των λουλουδιών και των καλοκαιριών της αγάπης, o Άγγλος Σλέσιντζερ στήνει την πρώτη μεγάλη ταινία των αντιηρώων του Νέου Χόλιγουντ, των δίχως δράμι δόξας ηττημένων παραπροϊόντων μιας φενάκης. Οι συμβολισμοί είναι κρουστοί, ο άτοπος καουμπόι που φιλοδοξεί να γίνει αρσενική πόρνη και ο ομοφυλόφιλος σακάτης γόνος μεταναστών, το αμερικάνικο όνειρο το βλέπουν άλλοι - και συνήθως υπό την επήρεια - ενώ η μητροπολιτική φτώχεια γδέρνει. Η μόνη Αυστηρώς Ακατάλληλη παραγωγή που κέρδισε ποτέ το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Η.Δ.
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: John Schlesinger
ΣΕΝΑΡΙΟ: Waldo Salt
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Adam Holender
ΜΟΥΣΙΚΗ: John Barry
ΜΟΝΤΑΖ: Hugh A. Robertson
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Dustin Hoffman, Jon Voight, Brenda Vaccaro, John McGiver, Ruth White, Sylvia Miles, Barnard Hughes
ΤΖΟΝ ΣΛΕΣΙΝΤΖΕΡ (1926-2003)
Άγγλος σκηνοθέτης. Πολέμησε στον 2ο ΠΠ, κινηματογραφώντας και από το Μέτωπο. Σπούδασε στην Οξφόρδη και στη συνέχεια εργάστηκε ως ηθοποιός, προτού περάσει αποκλειστικά πίσω από την κάμερα το 1960. Οι τρεις πρώτες ταινίες του κατά την δεκαετία αποτελούν υποδείγματα, παρότι μετά το παρόν (Όσκαρ Σκηνοθεσίας) και με το πέρας των '70ς σταδιακά εξέπεσε.
ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ (ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΗ)
1976 Marathon Man
1971 Sunday Bloody Sunday
1969 Midnight Cowboy
1965 Darling
1963 Billy Liar