ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ / THE LAST DETAIL
Δύο υπαξιωματικοί του πολεμικού ναυτικού αναλαμβάνουν να συνοδεύσουν έναν άβγαλτο 18χρονο δόκιμο στις στρατιωτικές φυλακές. Πριν τον παραδώσουν για να εκτίσει την ποινή του, όμως, αποφασίζουν να τον μυήσουν σε κάθε είδους καταχρήσεις και ηδονές. Ο Χαλ Άσμπι και ο Ρόμπερτ Τάουνι βλέπουν τη μεταπολεμική Αμερική να γκριζάρει, μετρώντας του τελευταίους κόκκους που της έμειναν στην κλεψύδρα του παραλόγου. Η πιο αθυρόστομη αμερικανική ταινία των 70s παραμένει ένα θαυμάσιο και αλόγιστα παραγνωρισμένο φιλμ το οποίο καθιέρωσε στο Χόλιγουντ τον μετέπειτα διευθυντή φωτογραφίας του «Ταξιτζή», Μάικλ Τσάπμαν, βρέθηκε υποψήφιο για τρία Όσκαρ και χάρισε στον Τζακ Νίκολσον το βραβείο ανδρικής ερμηνείας του Φεστιβάλ Καννών
ΗΠΑ, 1973, ΕΓΧΡΩΜΟ, DCP, 104’, ΑΓΓΛΙΚΑ
Ανάμεσα στον μπαροκισμό του «Νονού» και τον εξπρεσιονισμό του «Ταξιτζή», στρογγυλοκάθεται ο ρεαλισμός και η στεγνή σάτιρα τούτου εδώ. Γνήσιο τέκνο ενός αντιεξουσιαστικού δημιουργού, «Το Τελευταίο Απόσπασμα» είναι το road movie της ιστορίας της μεταγωγής ενός 18χρονου ναύτη στη φυλακή για ένα μηδαμινό αδίκημα, από δύο χαμηλόβαθμους αξιωματικούς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της στιλιστικής ποικιλίας, του αφηγηματικού εύρους και της πληθώρας αισθητικών προτάσεων της εποχής, αυτή είναι η λίαν πεσιμιστική θεώρηση της λαϊκής αμερικανικής ζωής του ‘70, ο καταποντισμός των ονείρων στην υπηρεσία μιας παράλογης εξουσίας. Ειρωνικά, όλα συμβαίνουν στο σκωπτικό περίβλημα-σήμα κατατεθέν του κυριολεκτικά μοναδικού Χαλ Άσμπι, για να έρθει όμως έπειτα ένα υποδειγματικό κλείσιμο, κατά το οποίο κανείς ριγεί που τόσο σκοτάδι ξεχύθηκε μέσα από τόση, απατηλή τελικά, ελαφρότητα. Η.Δ.
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Hal Ashby
ΣΕΝΑΡΙΟ: Robert Towne
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Michael Chapman
ΜΟΥΣΙΚΗ: Johnny Mandel
ΜΟΝΤΑΖ: Robert C. Jones
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Jack Nicholson, Otis Young, Randy Quaid, Clifton James, Carol Kane
ΧΑΛ ΑΣΜΠΙ (1929-1988)
Αμερικανός σκηνοθέτης, ως μοντέρ τιμημένος με Όσκαρ. Δεν σπούδασε Κινηματογράφο, έμαθε όμως τη δουλειά στα στούντιο και πήρε βάπτισμα πυρός μετά τα 40 του στην σκηνοθεσία. Οι ταινίες του στα '70ς συνιστούν κεφάλαιο, αριθμητικά και αισθητικά, ενώ η χίπικη προσωπικότητά του, πρακτικά δίχως απογόνους, είναι ένα ακόμα τεκμήριο της πρωτοκαθεδρίας του δημιουργού στα '70ς.
ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ (ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΗ)
1979 Being There
1978 Coming Home
1976 Bound for Glory
1975 Shampoo
1973 The Last Detail
1971 Harold and Maude